– Stortinget må reversere junivedtaket

Skolenes landsforbund ber Stortinget reversere «junivedtaket 2015», der nye kompetansekrav for undervisningsstillinger ble gitt tilbakevirkende kraft.       Arbeiderpartiet ønsker at Stortinget på…

4. februar 2016

Høring i KUF-komiteen torsdag: Representantforslag om konsekvensene av innføringen av kompetansekrav for alle lærere. (Foto: SL)Skolenes landsforbund ber Stortinget reversere «junivedtaket 2015», der nye kompetansekrav for undervisningsstillinger ble gitt tilbakevirkende kraft.

Arbeiderpartiet ønsker at Stortinget på ny gjennomgår konsekvensene de nye kompetansekravene har for lærerne og fellesskolen, og leverte i oktober i fjor et representantforslag. Torsdag ble det arrangert åpen høring i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen (KUF). Nestleder Terje Moen representerte Skolenes landsforbund:

– SL ber Stortinget åpent erkjenne at konsekvensene av vedtaket ikke vil gi den effekt som et nesten samlet Storting ønsket. Det eneste ansvarlige vedtaket nå vil være å reversere junivedtaket, sa Moen i høringen.

– Uro og utrygghet

Stortinget må be regjeringen legge frem en sak der den redegjør for mulige konsekvenser av innføringen av nye kompetansekrav for alle lærere, og på bakgrunn av dette komme med en plan for hvordan de nye kompetansekravene skal innføres i skolen, lyder Ap-forslaget.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, under høringen i KUF-komiteen på Stortinget torsdag. (Foto: SL)

– Skolenes landsforbund frykter at en ny utredningsperiode vil kunne intensivere at lærernes omdømme blir ytterligere svekket over tid. Vedtaket vil føre til store ulemper for skolen og lærerne, men også for elevene. Hovedproblemet i norsk skole er ikke at lærerne mangler kunnskap, men vi trenger mer tid til faglig og etisk refleksjon med elevene, og vi trenger mer tillit, sa Terje Moen under høringen.

SL-nestlederen understreket at forbundets medlemmer gir tilbakemeldinger om uro og utrygghet i kollegiet:

– Våre medlemmer erfarer at kommuner ved nytilsettinger velger å prioritere søkere som allerede innehar de nye kompetansekravene framfor lærere med undervisningserfaring. Det kan forklares med at kommunen da slipper problemet med å tilsette ufaglærte vikarer mens den erfarne læreren må videreutdanne seg. De slipper da unna økonomiske utlegg og at elevene belastes med mange vikarer.

– Våre medlemmer som er berørt får «stempel» på seg som ufaglært av elever og foresatte. Slik kan vi ikke ha det i skolen, sa Terje Moen.

Nei til realkompetansevurdering

I sitt representantforslag, foreslår Ap at Stortinget også ber regjeringen åpne for at lærere som fylte kravene for å bli tilsatt i undervisningsstillinger før 1. januar 2014, får vurdert sin realkompetanse i undervisningsfag, og eventuelt får mulighet til å bli godkjent uten å delta i videreutdanning.

Høring i Stortinget: Fra venstre: Kristoffer Hansen, leder i Elevorganisasjonen, Solveig H. Dahl, forbundsleder i Skolelederforbundet, Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, Terje Moen, nestleder i SL og Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag. (Foto: SL)

Skolenes landsforbund mener at en realkompetansevurdering av erfarne lærere kan gjøre vondt verre for mange, ifølge Terje Moen.

– En slik ordning vil medføre store byråkratiske ordninger som vil være vanskelig og urealistisk å praktisere. Fokus nå må være at Stortinget reverserer vedtaket om kompetansekrav gitt med tilbakevirkende kraft.

KUF-komiteen har frist til 10. mars for avgivelse av innstilling. Foreløpig dato for behandling i Stortinget er 17. mars.

Relevante lenker:
SL: – Norske lærere fortjener å bli lyttet til
SL: Står fast på at kompetansekrav skal ha tilbakevirkende kraft
SL: – Seig kamp om lærernes kompetanse
SL: Krever at lærerne påskiltes igjen
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere
SL: – Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: – Svekker lærernes stillingsvern
SL: – Opplever at jeg ikke er god nok
SL: – Feil å «avskilte» allmennlæreren
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: – Statsråden skaper uro i skolen
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise

SL-nestleder Terje Moen sammen med Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, under høringen. (Foto: SL)