Slik kan du jobbe med YFF-faget

Det er bred enighet i samfunnet om at skoler og bedrifter må samarbeide for å sikre en god overgang for yrkesfagelever til arbeidslivet. Men hvordan gjør man det i praksis? SE VIDEO!

6. januar 2022

Lærer Ida Kristine Larsen besøker elev Mathea Bærø Borgestad som er utplassert hos Vita. (Skjermdump fra filmen)

(videoen ser du nederst i saken)

Det finnes ikke noe enhetlig og delbart materiale for hvordan lærere skal jobbe med faget yrkesfaglig fordypning (YFF), ifølge to lærere ved Dahlske videregående skole i Grimstad. Skolen har derfor et prosjekt som forsøker å si noe om hvordan man kan jobbe med elever utplassert i YFF, med fagbrev i salgsfaget som mål. Filmen du ser sist i saken er laget som en informasjonsfilm til kolleger.

I filmen får du en kort innføring i YFF-prosjektet ved skolen. Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Agder (UiA), ved Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet (SYA), og Dahlske videregående skole.

Stemmene i filmen tilhører lærerne Ida Kristine Larsen og Anne Trine Eia, som jobber på «salg, service og reiseliv». YFF-faget er organisert slik at elevene er utplassert en dag i uken gjennom hele skoleåret.

Anne Trine Eia, som er SL-medlem, mener skolene må tilføres økte ressurser for å følge opp elevene i yrkesfaglig fordypning.

«YFF er et fag som krever mye av oss lærere for å fungere etter intensjonen i forskriften. Kunnskap om lærerens rolle må spres og det må bli slutt på å omtale kontaktperson i bedrift som opplæringsansvarlig. Selv Udir skriver opplæringsansvarlig i forskriften. Elevene våre er det vi som har opplæringsansvar for, enten de på skolen eller i praksis, de er ikke minilærlinger. Denne misforståelsen er grunnlag for kutt i faget mange steder. I tillegg er mange i skolen usikre på hvordan de skal forholde seg til faget,» skriver hun i et innlegg på Facebook der hun viser til en reportasje i Fædrelandsvennen (bak betalingsmur) om konsekvenser av kuttene til yrkesforberedende fag.

Skolenes landsforbund har registrert at flere fylkeskommuner spekulerer i å spare penger i faget yrkesfaglig fordypning (YFF), ved å frata lærere timer i faget i den tiden elevene er ute i bedrifter. Denne utviklingen vil vi med hjelp fra LO og våre tillitsvalgte få stoppet før flere innfører samme praksis.

Her ser du forslag til temaoppgaver: VG1/VG2

Relevante lenker
FriFagbevegelse: Fagforeninger samler troppene mot kutt i yrkesfag
FriFagbevegelse: Debatt: Tomme løfter om yrkesfagene