SL arrangerer seminar under Arendalsuka

Hva når skolen blir PSYKT vanskelig? Skolenes landsforbund utfordrer Trond Giske og helsesøster Brit Ottersland.   Arendalsuka arrangeres fra 15. til 20. august, og…

15. august 2016

Arendalsuka skal være en årlig arena hvor nasjonale aktører innenfor politikk, samfunns- og næringsliv møter hverandre og folk, for debatt og utforming av politikk for nåtid og framtid. SL har sitt eget arrangemnet i år, (Foto: Arendalsuka)

Arendalsuka arrangeres fra 15. til 20. august, og er en norsk politisk festival hvor alle de store norske politiske partiene deltar – i tillegg til næringslivet og en rekke organisasjoner.

Skolenes landsforbund (SL) gjestet Arendalsuka for første gang i fjor for å synliggjøre forbundet.

Psykisk helse i skolen

I år har SL sitt eget arrangement, onsdag 17. august i Bankgården (Strandgaten 1, bak kultur- og rådhuset) fra klokken 08:30 til 10:00 (det serveres enkel frokost).

SL-leder Anne Finborud sier at innføringen av de nye kompetansekravene gir lærerne et dårligere omdømme i samfunnet.
SL-leder Anne Finborud.

Tema for arrangementet er psykisk helse i skolen. Ap-nestleder Trond Giske, som også er leder av Utdanningskomiteen, kommer for å svare på spørsmål om temaet. Det gjør også helsesøster Brit Ottersland ved Sam Eydes videregående skole.

Vertinne er SL-leder Anne Finborud, som tidligere har blogget at økt fokus på barn og ungdoms psykiske helse er nødvendig:

«I Norge har 8 prosent av barn og unge en diagnostiserbar psykisk lidelse. 15-20 prosent har det som kalles psykiske vansker som igjen går utover trivsel, læring, daglige gjøremål og samvær med andre. 30 prosent fullfører ikke skoleløpet. For halvparten av disse er årsaken psykiske vansker.»

Relevante lenker:

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]