Skolepolitikken gjør meg trist

DEBATT: Regjeringen vil fjerne 600 øremerkede lærerstillinger. Ja, hva vet vel en politiker om det å undervise 30 elever samtidig?   Leserinnlegg signert Mette…

17. oktober 2016

Underviser man færre elever, blir elever som sliter oppdaget tidlig – og de får den oppmerksomhet og veiledning de trenger, skriver Mette Johnsen Walker. (Foto: Free Images)

Leserinnlegg signert Mette Johnsen Walker, ungdomsskolelærer og tillitsvalgt i Skolenes landsforbund Bergen. Innlegget er også publisert av Bergens Tidende.

Jeg har lang fartstid i ungdomsskolen. Jeg har undervist klasser med 10 elever og klasser med over 30 elever. Når politikere mener at klassestørrelsen ikke har noe å si, tar de grundig feil! De vet rett og slett ikke hva de snakker om.

Regjeringen avslører seg selv i statsbudsjettet for 2017 som nylig ble lagt fram: 600 øremerkede lærerstillinger tas vekk. Disse stillingene ble opprettet som et forsøk for å hjelpe ungdomsskoler som hadde et klassegjennomsnitt på mer enn 20 elever, og med lavere karaktergjennomsnitt enn landsgjennomsnittet.

Min erfaring som lærer er at i klasser/gruppestørrelser på over 20 elever, er det alltid noen som klarer å gjemme seg vekk – de gjør ikke noe eller finner andre ting å gjøre. Underviser man færre elever, blir disse elevene oppdaget tidlig – og de får den oppmerksomhet og veiledning de trenger for å oppleve egen mestring.

Jeg har mange enkelteksempler på elever som har blitt hjulpet, og de som jeg ikke har sett i tide. Jeg husker dem, for det er dette lærerjobben handler om – å se hver enkelt elev, hjelpe hver enkelt elev og undervise hver enkelt elev.

Mette Johnsen Walker. (Foto: SL)

Kjære politikere! Det er forskjell på 20 elever og 30 elever i en klasse. Forskjellen er faktisk på 10 mennesker. Hvorfor i all verden skal dette være så vanskelig å forstå for enkelte av dere?

Min skole fikk fem øremerkede stillinger fra staten. Dette var sårt trengte lærerkrefter. For hvilken pris skal man sette på den enkelte elev som blir sett eller som klarer å gjemme seg vekk i mengden? Dette er alle ungdommer! Ifølge statistikk har flere av disse svært så turbulente år å se frem mot. Ja, de kommer til å få så turbulente år at de nærmest «faller ut» av samfunnet, og vil trenge hjelp fra det offentlige i mange, mange år for å klare seg.

Politikere sier de vil satse på skole. Nå er altså ungdomsskolen glemt, gjemt og borte vekk – for nå er det tidlig innsats som teller. Det er selvsagt innlysende at flere lærerkrefter for de yngste barna på skolen er viktig. Det er tross alt også der forskjell på 20 og 28 barn i klassen.

Det triste nå er at alt snakket om satsing på ungdommene våre er glemt. Plutselig er det ikke lenger så viktig at det er skoler med mange elever i hver klasse, og med resultater under landsgjennomsnittet. For fire år siden ble det varslet et krafttak overfor skolene i landet med størst elevtetthet. 600 ekstra lærerstillinger på ungdomstrinnet ble innført. Nå vil regjeringen altså fjerne disse stillingene, uten at forsøksordningen er evaluert. Forstå det den som kan.

Jeg er enig med SV som mener at det må innføres en norm for økt lærertetthet på skolenivå hvis vi skal nå ambisjonene om en skole der alle elever kan lykkes. Regjeringen går baklengs inn i framtiden med dette budsjettet. Resultatet er at flere ungdommer vil klare å «lure seg unna».

Jeg kjenner flere av dem, og det gjør meg bare trist.

Relevante lenker:
SL: Klassestørrelse