Etterlyser større engasjement fra LO

LO bør være bekymret for den manglende rekrutteringen til læreryrket, mener Skolenes landsforbund som ber LO komme sterkere på banen. Arbeidet med LOs handlingsprogram…

14. juli 2015

Skolenes landsforbund mener LO bør engasjere seg sterkere for å sikre bedre rekruttering til læreryrket. (Foto: Pixabay/SL)

Arbeidet med LOs handlingsprogram 2017 – 2021 pågår for fullt. I den forbindelse ønsker LO innspill, før det endelige programmet vedtas på kongressen i 2017.

Arbeidsvilkår og lønn

Skolenes landsforbund (SL) mener at LO bør være bekymret for den manglende rekrutteringen til læreryrket:

Forbundssekretær Geir Allan Stava.

«Arbeidsvilkår og lønn har ikke akkurat bidratt til å øke rekrutteringen av lærere verken i grunnskolen eller den videregående skolen. LO bør være bekymret for denne manglende rekrutteringen, dersom vi fortsatt skal være et kunnskapssamfunn med bred kompetanse blant arbeidstakerne», skriver SL i sitt innspill til LO.

– Med mer engasjement fra LO i disse sakene, vil det også være lettere å rekruttere lærere og andre langtidsutdannede til våre forbund, sier forbundsleder Anne Finborud og forbundssekretær Geir Allan Stava.

SL ber samtidig LO være på vakt mot økende bruk av «fleksibilitet» i arbeidslivet.

– Alle har rett til å vite hvor mye og når de skal jobbe. Disse rettighetene må vi holde fast på. I dag er «fleksibilitet» helt og holdent på arbeidsgivernes premisser, noe som også kom fram under lærerstreiken i fjor høst, sier Finborud og Stava.

Langtidsutdannede

SL-leder Anne Finborud.

SL er også opptatt av å øke organisasjonsgraden i privat tjenesteyting, og at veksten skjer i LO-tilknyttede forbund.

«Vi vil peke på at det bør være et hovedmål for LO å øke rekrutteringen blant de langtidsutdannede. Det er en stadig økende mengde av arbeidsstyrken som er langtidsutdannede. Skal LO beholde sin posisjon som den største hovedorganisasjonen i framtiden, må rekrutteringen blant langtidsutdannede vektlegges sterkere», er beskjeden til LO.

Onsdag publiserer vi en ny sak: Tillitsvalgte må få tid til å gjøre jobben!

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen: CC0 Public Domain/FAQ[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]