– Privatskoler undergraver den norske samfunnsmodellen

Fellesskolen må tilføres nok ressurser slik at folk ikke ser behovet for privatskoler, er ett av innspillene fra Skolenes landsforbund til LOs nye handlingsprogram….

13. juli 2015

Fellesskolen er en del av grunnmuren i den norske samfunnsmodellen, mener SL. (Foto: Pixabay/SL)

Fellesskolen må tilføres nok ressurser slik at folk ikke ser behovet for privatskoler, er ett av innspillene fra Skolenes landsforbund til LOs nye handlingsprogram.

LOs handlingsprogram 2017 – 2021 skal vedtas av kongressen i 2017. I den forbindelse ønsker LO innspill. Når det gjelder «det store bildet», mener Skolenes landsforbund (SL) at også fellesskolen er en del av grunnmuren i den norske samfunnsmodellen.

«Alle folk fra alle samfunnslag har gått i den samme skolen», påpeker SL overfor LO.

Forbundssekretær Geir Allan Stava.

Forbundsleder Anne Finborud og forbundssekretær Geir Allan Stava advarer LO om at stadig flere privatskoler er med på å undergrave den norske samfunnsmodellen.

«Svekket kommuneøkonomi fører til stadige kutt i skolen. Dette går selvsagt ut over kvaliteten. De som har råd og mulighet vil da heller velge en privatskole der man betaler for kvalitet for sine barn», skriver de til LO.

Faste ansettelser

Både Finborud og Stava mener at fellesskolen må tilføres nok ressurser, slik at folk ikke ser behovet for privatskoler:

Anne Finborud - forbundskontoret
Forbundsleder Anne Finborud.

«Dette gjøres best gjennom en bemanningsnorm for både lærere og andre ansatte, samt krav om visse standarder på både bygninger og utstyr. Ellers er faste ansettelser en grunnpilar i den norske samfunnsmodellen. Framveksten av vikarbyråer og svekking av stillingsvernet er en stor trussel. LO bør ha som mål at arbeidsformidling skal være en offentlig oppgave».

Den fellesskolen som stadig vekk får kritikk, er hovedansvarlig for den høye kompetansen hos norske arbeidstakere. Dette virker nokså paradoksalt, mener Anne Finborud og Geir Allan Stava:

«Eksperimenter med denne skolen utgjør en risiko. Å erstatte tillit til de skoleansatte med krav om rapportering og dokumentasjon og standardisert læring har et potensiale til å ødelegge det beste ved skolen.»

Beskjeden fra Skolenes landsforbund til LO er krystallklar:

«LO bør si klart fra om at vi ønsker en tillitsreform.»

Tirsdag publiserer vi en ny sak: Hva bør LO prioritere hva gjelder manglende rekruttering til læreryrket.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen: CC0 Public Domain/FAQ[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]