Brenna skjønner at lærere er bekymret

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) sier hun har forståelse for at lærere er bekymret for koronasmitte med karanteneunntaket.

4. januar 2022

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap). (Foto: NTB Kommunikasjon/Statsministerens kontor)

Hun lover imidlertid at det vil bli bedre fremover i det flere lærere får dose tre, samtidig som testkapasiteten skaleres opp med millioner flere selvtester fra uke tre, skriver NTB.

Brenna var tirsdag gjest i «Politisk kvarter» på NRK, der leder av Utdanningsforbundet Steffen Handal langet ut mot karanteneunntaket og mener mange lærere utsettes for høy smitterisiko med et dårlig testsystem rundt.

– Jeg forstår at mange er skremt og føler at de står i en krevende situasjon, og at de er bekymret for smitte. Men jeg opplever at vi er enige i at vi vil holde skoler og barnehager åpne, og vi har fått entydig råd fra FHI og Helsedirektoratet om at dette er forsvarlig, sier Brenna.

Hun viser også til at forskjellen mellom karantenereglene for lærere og andre yrkesaktive for øvrig er liten: Lærere kan teste seg ut av jobbkarantene på dag én, mens andre kan teste seg ut på dag tre. Hun mener også at situasjonen ville vært enda mer krevende for lærerne som er på jobb om mange kollegaer er ute i karantene.

Skolenes landsforbund er ikke fornøyd med regjeringens vedtak om å gi ansatte ved skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden – såkalt fritidskarantene.

Forbundsleder Mette Johnsen Walker forteller at medlemmene er mer bekymret for å bli smittet på arbeidsplassen enn på fritiden.

– Regjeringen bør kjøre på rødt nivå til de får kontroll på smitten, i hvert fall inntil nok personell får en oppfriskningsdose av vaksinen, sier Johnsen Walker.

Fra 1. januar 2022 får ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden, skriver Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding.

FAKTA: Karantenereglene:

• Alle som er øvrig nærkontakt til en som er smittet kan teste seg og gå på jobb eller studier etter 3 dagers karantene. På fritiden har man karantene i minst 7 døgn.
  • Ansatte i barnehage, skole og voksenopplæring kan gå på jobb fra dag 1. Som alle andre nærkontakter må også de i karantene på fritiden, men de er altså unntatt smittekarantene i arbeidstiden, forutsatt at de tester seg på døgn 3 og 7 etter nærkontakten. Unntaket innebærer også at man kan reise for eksempel kollektivt til og fra jobb, og for å hente og levere egne barn i skole og barnehage.
  • Unntakene fra karantenereglene over gjelder ikke dersom du bor sammen med eller har vært tilsvarende nær den som er smittet.
  • Både ansatte i barnehager og skoler og alle andre med tre vaksinedoser slipper karantene helt så lenge det er mer enn en uke siden de tok siste dose.
  • Se alle detaljene om karantenereglene på helsenorge.no (Kilde: Regjeringen)

Relevante lenker
SL: Skolenes landsforbund vil ha rødt nivå
SL: Oppfordrer ansatte i skole og barnehage til å vaksinere seg
SL: Avtale om økt koronatillegg for kommuneansatte
SL: Reagerer på FHIs karantene-anbefaling
SL: – Uakseptable karanteneregler
SL: Krever hjemmeskole nå – og fram til jul
SL: Ansatte skal føle seg trygge på jobb!
SL: – Viktig at kommunene legger seg på riktig nivå
SL: – Bemanningskrisen er ikke over etter pandemien