Skolenes landsforbund vil ha rødt nivå

Regjeringen ga mandag ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden. Skolenes landsforbund vil heller ha rødt nivå.

27. desember 2021

Forbundsleder Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

– Bestemmelsen betyr egentlig at de sender alle ansatte i skoler og barnehager ut der det er mye smitte, uten smittevernutstyr, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker til NTB.

Hun er ikke fornøyd med regjeringens vedtak om å gi ansatte ved skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden – såkalt fritidskarantene. Hun forteller at medlemmene er mer bekymret for å bli smittet på arbeidsplassen enn på fritiden.

– Regjeringen bør kjøre på rødt nivå til de får kontroll på smitten, i hvert fall inntil nok personell får en oppfriskningsdose av vaksinen, sier Walker.

Fra 1. januar 2022 får ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden. Ansatte som har vært i nærkontakt med en smittet kan gå på jobb, men må teste seg døgn 3 og 7 etter nærkontakten, skriver Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding.

Det nasjonale tiltaksnivået fortsetter på gult nivå i barnehager og grunnskoler, og rødt nivå på videregående, fra 3. januar.

– Regjeringen er opptatt av at barn og unge skal få et best mulig tilbud og at skoler og barnehager skal være mest mulig åpne, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Relevante lenker
SL: Oppfordrer ansatte i skole og barnehage til å vaksinere seg
SL: Avtale om økt koronatillegg for kommuneansatte
SL: Reagerer på FHIs karantene-anbefaling
SL: – Uakseptable karanteneregler
SL: Krever hjemmeskole nå – og fram til jul
SL: Ansatte skal føle seg trygge på jobb!
SL: – Viktig at kommunene legger seg på riktig nivå
SL: – Bemanningskrisen er ikke over etter pandemien