– Uakseptable karanteneregler

Regjeringen har bestemt at alle under 18 år ikke lenger skal ha de samme karantenereglene som gjelder ellers i samfunnet. Elever skal nå ikke gå i karantene selv om det er utbredt smitte i klassen deres.

15. desember 2021

1. nestleder Jon Oddvar Holthe i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

– Dette er totalt uakseptabelt, sier nestleder Jon Oddvar Holthe i Skolenes landsforbund.

– Det bør være minst like strenge karanteneregler i skoler og barnehager som i resten av samfunnet. Smitten er nå størst i gruppen under 18 år. Da er det totalt meningsløst å lempe på karantenereglene for nettopp denne gruppa. Her må regjeringen snu, fortsetter han.

Nestlederen understreker at ansatte i skoler og barnehager fra før er veldig slitne.

– De har lenge følt at de blir sendt ut blant mulige smittebomber, uten noen som helst form for beskyttelse. Det eneste positive i det siste har vært at assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad mandag sa at alle i et klasserom måtte anses som nærkontakter, og følgelig måtte i karantene ved smitteutbrudd. Det føltes i alle fall som en viss beskyttelse.

– Nå skal også dette bort. Ansatte i skoler og barnehager er ikke bare slitne lenger, de er rasende, påpeker Holthe.

Det paradoksale med de nye karantenereglene, er at unntaket ikke gjelder for elevenes lærere og andre ansatte ved skolen, mener nestlederen.

– Hvem skal undervise disse elevene når lærerne deres er i karantene, spør han.

Skolenes landsforbund krever at regjeringen snur og innfører karanteneregler slik de ble beskrevet av Nakstad.

Relevante lenker
SL: Krever hjemmeskole nå – og fram til jul
SL: Ansatte skal føle seg trygge på jobb!
SL: – Viktig at kommunene legger seg på riktig nivå
SL: – Bemanningskrisen er ikke over etter pandemien