Reagerer på FHIs karantene-anbefaling

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at ansatte i skoler og barnehager unntas fra karantenereglene. – Dette reagerer vi på, sier forbundsleder i Skolenes landsforbund, Mette Johnsen Walker.

17. desember 2021

Forbundsleder Mette Johnsen Walker mener strategien for lærerrekruttering er en god start for at flere skal velge lærer- og barnehagelæreryrket. (Foto: SL)

Onsdag kom nyheten om at barn under 18 år ikke må i karantene dersom det er smitte i klassen eller i barnehagegruppen. Det betydde ulike karanteneregler for ansatte og barn, noe som skapte store reaksjoner.

Torsdag kunne imidlertid forsker og spesialist på barnesykdommer hos FHI, Pål Surén, fortelle at de har sendt en ny anbefaling til regjeringen om karantenebestemmelsene. Nå er deres råd er at også ansatte i skoler og barnehager unntas fra karantenereglene, skriver Utdanningsnytt.

– Hva skal man si? Når FHI anbefaler at ansatte i skoler og barnehager skal unntas fra karantenereglene, så sier de i realiteten at de skal jobbe uten smittevern. Dette reagerer vi på, sier Mette Johnsen Walker.

FHI mener ansatte i skoler og barnehager må anses som kritisk personell. Det betyr at de må i karantene dersom det er husstandssmitte, men at de ikke må i karantene ved smitte i klassen eller på avdelingen i barnehagen, på lik linje med barn under 18 år.

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) sier til NRK fredag morgen at de nå vurderer om det er riktig å unnta lærere fra karantenereglene.

Les hele saken i Utdanningsnytt

Relevante lenker
SL: – Uakseptable karanteneregler
SL: Krever hjemmeskole nå – og fram til jul
SL: Ansatte skal føle seg trygge på jobb!
SL: – Viktig at kommunene legger seg på riktig nivå
SL: – Bemanningskrisen er ikke over etter pandemien