Frykter at opplæringen rammes

Regjeringens forslag til skattekutt vil ramme opplæringen, mener LOs sekretariat som også frykter at mange skolebygg ikke blir pusset opp.   Kommunikasjonsavdelingen    …

13. oktober 2015

Skattekutt svekker ungdomssatsing og grunnlag for velferden. (Foto: Runar Nørstad)Regjeringens forslag til skattekutt vil ramme opplæringen, mener LOs sekretariat som også frykter at mange skolebygg ikke blir pusset opp.

Kommunikasjonsavdelingen

Skattekutt svekker satsingen på ungdom og grunnlag for velferden, sier LOs sekretariat i sin uttalelse 12. oktober om hovedtrekkene i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016.

Omvendt Robin Hood-politikk

«Med nær 10 milliarder kroner i skattekutt bare for 2016 er det mye vei som ikke blir bygd, mange skoler som ikke pusses opp, mye omsorg og opplæring som ikke blir gitt. Det LO anbefaler er særlig en egen satsing på ungdom i arbeidsformidling og utdanning, generell styrking av tiltaksinnsatsen, ytterligere økt lærlingtilskudd, mer aktiv bruk av dagpenger og vridning mot videregående utdanning og språkopplæring. Hullet for voksenrett (mellom 21 og 25 år) må fjernes», uttaler LOs sekretariat.

LO-leder Gerd Kristiansen. (Foto: Trond Isaksen/Pressebilde)

LOs sekretariat mener regjeringens fordelingspolitikk favoriserer de rike, og kaller det omvendt Robin Hood-politikk.

«Politikken bør være en motkraft og motvirke ulikhetene. I en tid der globaliseringen øker forskjellene og oljekrisen gir nye grupper uten arbeid og med svekket inntekt, bruker regjeringen de store «nye» pengene på skattekutt, på bekostning av økt aktivitet og omfordeling.

Det er å håpe at skattekuttene for 2016 modereres av Stortinget, for ikke å sette en bredt forankret skattereform i fare, mener LOs sekretariat.

– Øker forskjellene

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, frykter at regjeringenes store skattekutt vil gå på bekostning av fellesskolen.

Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund. (Foto: Runar Nørstad)

– Lavere skatteinntekter til stat og kommune vil på sikt undergrave velferdssamfunnet, som igjen vil ramme oss alle. En så stor skattelette vil helt klart føre til innstramming i offentlig sektor. Tenk på alle de nye representantene i kommune- og bystyrer som får en svært vanskelig jobb med å finne dekning for de store skattekuttene. Skatteforslagene fra den blå-blå regjeringen gjør at vi nok en gang mangler den økonomiske kraften til å løfte kvaliteten i opplæringen, sier Finborud som er varamedlem i LOs sekretariat.

Anne Finborud understreker at kritikken ikke handler om at regjeringen bruker for lite penger, men hvordan pengene brukes.

– Dette er et budsjettforslag som nok en gang ikke peker i den retningen Skolenes landsforbund ønsker. Det er med på å øke forskjellene mellom de som har mest og de som har minst. Mange av våre medlemmer rammes. Det liker vi dårlig.

Relevante lenker:
LO: Hele uttalelsen om hovedtrekkene i statsbudsjettet fra LOs sekretariat
SL: – Skattekutt svekker fellesskolen
SL: Statsbudsjettet: Her er forslaga frå Kunnskapsdepartementet
SL: – Må studentene virkelig leve på nudler?

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]