– Må studentene virkelig leve på nudler?

Regjeringen øker studiestøtten, men økningen er ikke stor nok, mener ungdomssekretæren i Skolenes landsforbund.   Kommunikasjonsavdelingen     Endre Fagervold mener det er hyggelig…

7. oktober 2015

Ungdomssekretær i Skolenes landsforbund, Endre Fagervold, er ikke fornøyd med regjeringens forslag om å øke studiestøtten.

Kommunikasjonsavdelingen

Endre Fagervold mener det er hyggelig at regjeringen i statsbudsjettet for 2016 foreslår å øke studiestøtten med 3,1 prosent, til 10.408 kroner per måned. Han er imidlertid ikke fornøyd:

– Selv om forventet prisvekst er på 2,5 prosent, og at studentene dermed får mer å rutte med, er økningen for liten. Realiteten er den samme som tidligere, nemlig at det er vanskelig å være student på grunn av økonomien – rett og slett fordi studentene får for lite. Ja, studiestøtten øker med noen hundrelapper hvert år, men prisen for å bo øker også. Derfor sitter de fleste – som ikke har jobb ved siden av studiene – igjen med et par tusenlapper å leve for i en måned. Mange studenter lever på nudler. Dette holder ikke mål, sier Endre Fagervold.

– Må åpne øynene

Han mener regjeringen og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen burde økt studiestøtten atskillig mer enn 3,1 prosent.

– Hvordan hadde Røe Isaksen klart studentlivet uten jobb ved siden av. Hadde han vært fornøyd med å stadig spise First Price-nudler? Jeg tror ikke det! Noen bør åpne øynene og faktisk hjelpe studentene. Det gagner ikke staten at studenter utsetter studieløpet sitt fordi de sliter økonomisk i studietiden, sier SLs ungdomssekretær og fortsetter:

– Når man er heltidsstudent, skal det ikke være nødvendig å jobbe ved siden av. Dette er noe staten må legge til rette for.

Flere studentboliger

Regjeringen fortsetter satsingen på studentboliger.

– En styrket studiestøtte og flere rimelige studentboliger er viktige tiltak for en bedre studentøkonomi, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Regjeringen vil gi tilsagn om tilskudd til 2.200 studentboliger neste år. Det blir nå bygd flere studentboliger enn på noe annet tidspunkt de siste 25 årene, ifølge kunnskapsministeren.

– Neste år viderefører vi den store satsingen på studentboliger som vi ble enige med KrF og Venstre om i 2015. Det er svært viktig for studentene å få tilgang til en rimelig stad å bo. Derfor vil regjeringen sørge for at det blir bygd flere nye studentboliger i 2016, sier kunnskapsministeren.

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til studentboliger med om lag 300 millioner kroner i 2016.

Regjeringen foreslår også å øke egenbetalingen til studenter ved hjemreiser med 500 kroner.

Relevante lenker:

SL: – Hvor lenge skal studenter straffes?

SL: Studenter får refs av kunnskapsministeren

NTL: Studiestøtten bør økes

NRK: – Umulig å overleve på studielånet alene