– Hvor lenge skal studenter straffes?

Skolenes landsforbund reagerer kraftig på at Lånekassen øker fastrenten. NTB melder i dag at fastrenten for fem og ti år øker med 0,2 prosentpoeng…

1. juni 2015

Ungdomssekretær i Skolenes landsforbund, Endre Fagervold, liker dårlig at Lånekassen øker fastrenten for fem og ti år.Skolenes landsforbund reagerer kraftig på at Lånekassen øker fastrenten.

NTB melder i dag at fastrenten for fem og ti år øker med 0,2 prosentpoeng i Lånekassen. Tre års fastrente står stabilt på 2,129 prosentpoeng, mens fastrenten øker til 2,423 prosent for fem år og 2,911 prosent for ti års bindingstid.

Skolenes landsforbund (SL) jobber for en studiefinansiering som gir høyere stipendandeler og lav, politisk styrt studielånsrente.

Det opplyser Endre Fagervold, ungdomssekretær i SL.

– Vi ønsker at studielånsrenten alltid skal være under markedsrenten. Slik er det ikke i dag og dette må politikerne få gjort noe med. Hvor lenge skal studenter straffes for å ta høyere utdanning? Lønner det seg virkelig å ta høyere utdanning i Norge – når det å studere allerede er så dyrt som det er?

Endre Fagervold mener altså at staten tar seg for godt betalt for studielånet.

– Staten gjør studielånsrenten høyere enn den trenger å være. De som går straffet ut av dette, er dessverre studentene. De bør heller få det rettferdige studielånet de har krav på. Skjer ikke dette, frykter jeg at mange vil miste motivasjonen til å gyve løs på studier, sier ungdomssekretæren.

– Staten bør belønne de som tar utdanning – ikke straffe dem, mener Endre Fagervold.

Den flytende studielånsrenten er for øvrig på 2,227 prosent.