– Kommuneøkonomien truer fellesskolen
Klar beskjed fra Skolenes landsforbund til Stortinget, i høringen om neste års statsbudsjett: Den økonomiske situasjonen i kommunene setter den norske fellesskolen i fare, og private aktører står klare til å tilby sine tjenester der tilbud forsvinner.
24. oktober 2024
Runar Nørstad
Skolenes landsforbund mener kommunene får for lite penger i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Fellesskolen er truet og den pressede kommuneøkonomien betyr at de sårbare barna kan bli de store taperne, uttalte Skolenes landsforbund da budsjettet ble lagt fram 7. oktober.
I dagens høring i Stortingets Utdannings- og forskningskomité, gjentok forbundssekretær Jeanine Norstad forbundets bekymring. Til tross for ambisiøse reformer og satsinger på skolefeltet, mener Skolenes landsforbund at manglende økonomiske midler kan undergrave viktige tiltak for å sikre at fellesskolen forblir en inkluderende arena for alle elever.
– Fellesskolen er ikke bare hjertet i vårt utdanningssystem, men selve nøkkelen i det velferdssamfunnet vi ønsker å bygge. Den gir alle elever, uavhengig av bakgrunn, lik rett til utdanning og lik rett til å trives, sa Jeanine Norstad i høringen.
Hun trakk frem at den norske fellesskolen har spilt en avgjørende rolle i å forebygge utenforskap og støtte de mest sårbare barna. Norstad understreket at denne rollen kan svekkes hvis ikke kommunene får tilstrekkelige midler til å opprettholde kvaliteten i skolen.
Prioriter laget inne på skolen
Skolenes landsforbund er positiv til flere av satsingene i regjeringens statsbudsjett, som fullføringsreformen og tiltak for en mer praktisk skole, hvor det bevilges over 200 millioner kroner. Forbundet roser også forslagene om å styrke det tverrfaglige samarbeidet gjennom skolemiljøteam og beredskapsteam, som skal bidra til et bedre skolemiljø.
– Skolenes landsforbund har lenge understreket viktigheten av tverrfaglig samarbeid i det forebyggende arbeidet, så vi er svært positive til disse tiltakene, sa hun til medlemmene av Utdannings- og forskningskomiteen torsdag.
Likevel påpekte Jeanine Norstad at den pressede kommuneøkonomien allerede fører til nedskjæringer i laget rundt læreren og elevene, noe som kan svekke effekten av de foreslåtte tiltakene.
– Intensjonen med skolemiljøteam er veldig god, men hvis disse teamene ikke supplerer, men erstatter de manglende ressursene i skolen og SFO, vil det gå utover kvaliteten på tilbudet. Vi i Skolenes landsforbund sier «ja takk, begge deler», men det viktigste er å prioritere nok midler til laget inne på skolene, sier Norstad.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Private aktører på fremmarsj
En av de store bekymringene til Skolenes landsforbund er hvordan den økonomiske krisen i kommunene og fylkeskommunene åpner opp for at private aktører kan overta skoler som legges ned. Dette kan utfordre fellesskolens posisjon som en likhetsskapende institusjon, mener forbundet.
– Vi ser allerede at private aktører raskt er på plass og tilbyr sine tjenester der kommunale tilbud forsvinner. Det er urovekkende, fordi det kan føre til økt forskjellsbehandling i utdanningen, sa forbundssekretæren med alvor i blikket.
Usikkerhet rundt barnehager og videreutdanning
Skolenes landsforbund er også spent på om de foreslåtte midlene til bemanning i barnehager og videreutdanning av ansatte i skolen. I høringen understreket Jeanine Norstad at dette er viktige tiltak, men at ressursene må være store nok til å sikre at de fungerer etter hensikten.
– Vi er glade for at barnehagene endelig blir tatt på alvor når det gjelder bemanningssituasjonen, men vi er usikre på om midlene vil strekke til. Det samme gjelder videreutdanning for alle yrkesgruppene rundt elevene. Det er flott at flere får mulighet til å ta del i ordningen, men vi er bekymret for omfanget av deltakelsen når de økonomiske rammene ikke øker.
Krever økte midler til fellesskolen
Avslutningsvis understreket Jeanine Norstad at uten økte midler til kommunene, vil ikke fellesskolen kunne oppfylle sin rolle som en inkluderende og likeverdig arena for alle elever.
– Den store utfordringen nå er den økonomiske krisen ute i kommunene. Konsekvensene er at laget rundt elevene forsvinner, skoler legges ned, og utdanningsprogram kuttes. Skal vi lykkes med den offentlige fellesskolen, må midlene til kommunene økes slik at de har reell mulighet til å prioritere skole og oppvekst, sa forbundssekretær Jeanine Norstad.
Hun avsluttet med en klar oppfordring til stortingspolitikerne:
– Fellesskolen er en investering i fremtiden, og det finnes egentlig ikke noe annet alternativ enn å styrke økonomien til kommuner og fylkeskommuner hvis vi skal lykkes med den offentlige skolen.
Skolenes landsforbund har etter høringen gitt mer konkrete innspill til neste års statsbudsjett i et skriftlig notat som er sendt Utdannings- og forskningskomiteen. Innspillet kan du lese her!
Relaterte saker
SL: Debatt: Håper SV sikrer skolen sårt trengte midler
SL: Debatt: Prioriter laget inne på skolen
SL: Får ikke penger til innkjøp av skolebøker
SL: – De sårbare barna er taperne i budsjettet
SL: Debatt: Drømmen om et skoleforlik