Psykisk helse fanget stor interesse

Skolenes landsforbund (SL) fikk ros for å sette psykisk helse på dagsorden under Arendalsuka, og frokostseminaret ble godt besøkt.   Forbundsledelsen var på forhånd…

17. august 2016

Ap-nestleder Trond Giske, helsesøster Brit Ottersland og Sl-leder Anne Finborud på frokostseminaret om psykisk helse under Arendalsuka.

Forbundsledelsen var på forhånd spent på hvor mange som ville komme på frokostseminaret onsdag morgen. Lettelsen var stor etter hvert som folk strømmet til.

Om lag 50 personer fant veien til Bankgården, blant dem flere helsesøstre og ansatte i skolen. Også representanter fra Redd Barna, Helsedirektoratet, Fagforbundet og Utdanningsforbundet var på plass.

Tema for seminaret var «Hva når skolen blir PSYKT vanskelig?» Skolenes landsforbund utfordret Ap-nestleder Trond Giske og helsesøster Brit Ottersland.

Full oppslutning om temaet

SL-leder Anne Finborud innleder under frokostseminaret i Arendal. (Foto: SL)

Forbundsleder Anne Finborud mener seminaret bar preg av en fin balanse mellom helsesøster Ottersland som ga tilhørerne beretninger fra hverdagen, og fra Trond Giske som offensivt viste vilje til å finne løsninger.

– Inntrykket mitt etter debatten, er at det er full oppslutning om temaet psykisk helse i skolen. Det er enighet om at flere profesjoner må inn i skolen, for å gi elever som sliter hjelp og slik at læreren får tid til å være lærer, sier Finborud.

Forbundslederen ønsker at de politiske partiene skal slippe kjepphestene sine, og sammen sette seg ned for å finne løsninger.

– Jeg etterlyser en bred allianse på Stortinget for å få større fokus på psykisk helse, sier Finborud og utdyper:

– Dette er et tema der vi er på jakt etter gode løsninger som treffer. Da er det avgjørende med samarbeid på tvers av profesjoner, på tvers av partier og på tvers av organisasjoner. Psykisk helse er en felles utfordring i samfunnet, for eksempel er årsaken til at halvparten til elevene som faller fra psykiske vansker.

Anne Finborud mener at økt fokus på barn- og ungdoms psykiske helse er helt nødvendig.

– Pedagogene og elevene trenger et lett tilgjengelig og profesjonelt støtteapparat med andre yrkesgrupper i arbeidsmiljøet. Så må læreren få lov å være nettopp lærer, noe det var bred enighet om på frokostseminaret.

– Har ikke råd til å la være

Ap-nestleder Trond Giske vil gjøre pyskisk helse til et tema i skolen. (Foto: SL)

Trond Giske ønsker å gjøre psykisk helse til et tema i skolen.

– På den måten kan ungene lære og reflektere over temaet. På samme måte som vi snakker om fysisk helse, må vi også snakke om det sunne sinnet og hvordan du kan jobbe med deg selv, hvordan du kan møte psykiske plager og fjerne en del tabuer rundt det. Vi vet hva som skal til, og vi har virkelig råd til å gjøre det. Vi har rett og slett ikke råd til å la være, sa Giske til applaus fra salen.

LO-sekretær Trude Tinnlund tok ordet og takket SL for å sette temaet på dagsorden:

– Å forebygge er mye å enklere enn å behandle. Det er dette det handler om. Når man ramler ut av videregående, er årsaken at man ikke har fått hjelp på et langt tidligere tidspunkt. Da er man sjanseløs til å fullføre. Derfor er LO opptatt av å få mer helse- og sosialfaglig kompetanse inn i grunnskolen for å forebygge.

Helsesøster Brit Ottersland ved Sam Eyde videregående fortalte om sine erfaringer. (Foto: SL)
Helsesøster Brit Ottersland ved Sam Eyde videregående skole delte sine erfaringer. (Foto: SL)

Relevante lenker:
Annes blogg: Psykisk helse i skolen
SL: SL arrangerer seminar under Arendalsuka[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]