Vær forberedt på rask smitteøkning

Mange steder i landet ser vi nå en eksplosiv vekst av villsmitte ved muterte virus. Når vi i tillegg vet at folk også blir sykere av de muterte virusene, er det grunn til å være på vakt, skriver forbundet i en epost til alle tillitsvalgte.

7. april 2021

(Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Denne informasjonen er sendt på epost til alle tillitsvalgte samt fylkelsledere i Skolenes landsforbund.

I kommuner som i dag har liten eller ingen smitte, kan situasjonen brått endre seg. Flere av kommunene som i dag har nesten total nedstenging, var tilnærmet smittefrie for bare noen få uker siden.

Det er viktig å forberede seg på at det samme kan skje i din kommune:

• Ta opp faren for rask smitteøkning med din arbeidsgiver!
  • Har kommunen en beredskap i tilfelle det skjer hos dere?
  • Hva består beredskapen i?
  • Her må det legges planer både for rødt nivå og mulig stenging/hjemmeskole og/eller redusert åpningstid

Hvis dere ikke blir lyttet til, gå gjerne ut i media. Dette har vært med og framskyndet nødvendige vedtak i flere sterkt utsatte områder.

SE OGSÅ: Arbeidstilsynet har laget en egen side, «Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet»

Kommuneoverleger advarer

Dette er nylige uttalelser om den muterte virusvarianten fra to kommuneleger i to relativt store kommuner, Karmøy og Haugesund.

– Det bryr seg heller ikke om verken 2-metersregelen eller 15-minuttersregelen. Er du i et rom med personer som er smittet med den muterte virusvarianten, spiller det liten rolle om du holder to meters avstand eller er i rommet i mindre enn 15 minutter. Du blir sannsynligvis smittet uansett, forteller Katrine Marie Haga Nesse i Karmøy til Haugesunds Avis (bak betalingsmur).

– Inkubasjonstiden er også mildt sagt ustabilt. Noen blir smittet etter bare ett døgn, mens hos andre slår smitten først ut etter flere dager i karantenen, føyer hun til.

– Noen tror at hvis de overholder tometersregelen og er i kontakt mindre enn 15 minutter, så er de garantert ikke å bli smittet. Slik er det ikke, advarer kommuneoverlegen i Haugesund.

– Det skal veldig kort kontakttid til før enkelte har blitt smittet. En samtale på to minutter i vanlig prateavstand har i noen tilfeller vært nok, sier Jostein Helgeland til NRK.

– Det dukker stadig opp situasjoner hvor malen på 15 minutter og to meter ikke er nok. Det virker som om det aller viktigste er å holde avstand, for det kan smitte på svært kort tid, fortsetter han.

I løpet av påsken har langt færre testet seg, og smittetallet har gått ned. Det kommenterer kommuneoverlegen slik:

– Smittetallet går ned, men det kommer sannsynligvis til å gå opp igjen. Vi regner med at de kommer til å variere de neste dagene. Det har vært ganske få som har testet seg de siste dagene, så det gjenspeiler nok litt på smittetallet.

– Vi har absolutt ikke kontroll over det som eventuelt er på vei og måtte komme i etterkant av påsken, sier han til Haugesunds Avis (PDF).

Spørsmål? Ta kontakt med forbundssekretær Geir Allan Stava, geirallan@gmail.com – 926 49 079.

Relevante lenker
SL: Samleside om korona-situasjonen

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen