– Skolekonkurranser øker lærelysten

Vurderer skolen din å innføre yrkeskonkurranser? Påtroppende SL-leder i Akershus, Øyvind Wiksaas, har prøvd det – og deler gjerne sine erfaringer. Wiksaas er faglærer…

24. juni 2015

Runar Nørstad

Fylkesmesterskapet i lette kjøretøy ble arrangert på Eidsvoll videregående skole. Erik Mjønerud fra Jessheim videregående skole, som her tester bremsene mens dommeren følger nøye med, stakk av med seieren. (Foto: Signe Hausken/Eidsvoll videregående skole)

Vurderer skolen din å innføre yrkeskonkurranser? Påtroppende SL-leder i Akershus, Øyvind Wiksaas, har prøvd det – og deler gjerne sine erfaringer.

Wiksaas er faglærer i bilfaget ved Eidsvoll videregående skole, som har åtte utdanningsprogrammer og 720 elever. I regi av WorldSkills Norway, har skolen på Eidsvoll nylig gjennomført sin første yrkeskonkurranse på fylkesnivå i kategorien «lette kjøretøy».

Av Runar Nørstad

– Å innføre konkurranser i skolen, bidrar til annerledes læring. Tilrettelegges konkurransen slik at dette er noe elevene føler de har mulighet til være med på, er det positivt! Må man forberede seg til en konkurranse, skjerpes sansene. Slike konkurranser er altså god trening fram til selve eksamen, sier Øyvind Wiksaas.

– Hvilke erfaringer har du gjort deg, nå som den første konkurransen er avsluttet?

– En litt hastig beslutning av fylkeskommunene å sette i gang dette i år, er min mening. Plutselig var det jeg som satt med hele ansvaret for gjennomføringen i Akershus. Det ble en veldig bratt utfordring, siden jeg bare hadde hørt om konkurranseformen tidligere. Jeg sørget for at dokumentasjoner, regler og all nødvendig info ble sendt ut, inkludert invitasjoner.

Wiksaas måtte også ta kontakt med forskjellige samarbeidspartnere samt dommere.

– Jeg rigget til for selve konkurransen, hadde løpende kontakt og purret skolene som ikke svarte på invitasjoner. Det ble mye arbeid utover kveld og helger, i tillegg til ordinært pedagogisk arbeid. Dette var både lærerikt og nyttig for meg personlig, men også svært tidskrevende i perioder. Det er derfor avgjørende at det settes av ressurser, slik at de ansvarlige for å gjennomføre selve konkurransen blir avlastet eller godtgjort på annen måte.

God dialog med ledelsen på skolen og god informasjonsflyt ut i avdelingene er nøkkelen til å kunne gjennomføre skolekonkurranser, understreker Wiksaas.

– Rektor og inspektør støttet konkurransen hele tiden, noe som er helt nødvendig for gjennomføringen.

 

 – Fører med seg noe positivt

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Øyvind Wiksaas, faglærer i bilfaget ved Eidsvoll videregående skole, er snart i gang med planleggingen av en ny fylkeskonkurranse i Akershus. – Deltakelse bidrar til enda bedre læring for den enkelte elev, mener han. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Øyvind Wiksaas, faglærer i bilfaget ved Eidsvoll videregående skole, er snart i gang med planleggingen av en ny fylkeskonkurranse i Akershus. – Deltakelse bidrar til enda bedre læring for den enkelte elev, mener han. (Foto: Runar Nørstad, SL)

WorldSkills Norway er en ideell organisasjon som arbeider for å høyne statusen, interessen og kvaliteten på norsk yrkesutdanning. Mest kjent er det norske Yrkeslandslaget som deltar i Yrkes-VM og Yrkes-EM. WorldSkills Norway arrangerer selv Yrkes-NM hvert annet år. Organisasjonen arbeider også aktivt for å få skolekonkurranser (yrkeskonkurranser for elever i skolen) inn som en metode, spesielt i videregående skole.

Yrkeskonkurransen i Akershus ble annonsert 15. januar i år. Selve konkurransen ble arrangert på Eidsvoll videregående skole 6. mai. Fire elever fra fylket konkurrerte, i bilfaget «lette kjøretøy». Det er for dårlig, mener faglærer Øyvind Wiksaas.

– Andre avdelinger og fag var nok engstelige for at dette ville påvirke allerede planlagt undervisningsopplegg. Dermed ble det ingen som ønsket å delta i år. Dette skyldes nok den korte tiden fra det ble informert om konkurransen til den skulle gjennomføres. For en lærer som allerede har det travelt, tar det ekstra tid å informere elevene om en ny konkurranseform, gjennomføringen og eventuell deltakelse på fylkesnivå.

– Den store utfordringen på skolen vår, har altså vært å få de andre faglærerne til å forstå at denne konkurranseformen fører med seg noe positivt. Vi har derfor foretatt en grundig evaluering, og allerede til høsten starter vi med planlegging av en ny fylkeskonkurranse som skal arrangeres på Ås videregående skole neste vår, forklarer Wiksaas.

Økonomi og ressurser må altså være på plass, oppsummerer Øivind Wiksaas.

– Faglærer må være engasjert og ha vilje til å gjennomføre konkurransen. Det er også viktig at faglærer veileder og støtter på en god måte, slik at elevene ikke blir skremt fra å delta. Deltakelse bidrar jo til enda bedre læring for den enkelte elev.

 

 – Godt verktøy for økt motivasjon

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

En av deltakerne i konkurransen i bilfaget, lette kjøretøy. (Foto: Signe Hausken/Eidsvoll videregående skole)
En av deltakerne i konkurransen i bilfaget, lette kjøretøy. (Foto: Signe Hausken/Eidsvoll videregående skole)

Han understreker at planene skal implementeres i handlingsplanen til skolen, slik at alle blir inkludert.

– Vi kjører vanlig opplæring, der alle elevene innenfor sitt spesialfelt får vært med og trent på denne konkurranseformen. Når de lokale skolene har trent hver for seg, skal de konkurrere mot naboskolen. Så plukkes det ut et par stykker fra hver skole, som skal konkurrere på fylkesnivå.

– Du anbefaler andre skoler å satse på yrkeskonkurranser?

– Ja, helt klart. Det er en bred oppfatning at konkurranser er et godt verktøy for økt motivasjon og kompetanse i yrkesfaglig utdanning – og økt rekruttering. Dette inspirerer og motiverer ungdommer til å streve etter og å nå yrkeskompetanse i verdensklasse. Dersom man ikke kan konkurrere på noen arenaer for å fremme god læring, blir det vanskelig.

– Deltakelse er også viktig for skolens omdømme. Pass bare på at det finnes et opplegg for elevene som ikke ønsker å være med. De må på en eller annen måte integreres, understreker Øyvind Wiksaas.

 

– Hever kvaliteten og statusen

Bak WorldSkills Norway står NHO, LO, Utdanningsdirektoratet, KS og en rekke landsforeninger, fagforbund, opplæringskontorer, skoler og fylkeskommuner.

De internasjonale yrkesfagskonkurransene er viktige, mener LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

– Å delta i disse konkurransene vil gjøre det mulig å se hva som skjer i de ulike yrkene i andre land, og igjen ta med erfaringer og impulser inn i norske konkurranser, både landsdekkende og på skoler. Konkurransene er med på å heve kvaliteten og statusen, og gir en positiv effekt på viktig rekruttering til yrkesfag, sier Gabrielsen som er nestleder i WorldSkills Norway.

Også Kunnskapsdepartementet anerkjenner konkurranse som et viktig bidrag i utdanningsløpet. Nylig ble det klart at regjeringen støtter et prosjekt i regi av World Skills Norway for å øke bruken av konkurranser i yrkesfag med fem millioner kroner.

 

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Fire elever fra Eidsvoll og Jessheim videregående skole konkurrerte i bilfaget lette kjøretøy. (Foto: Signe Hausken/Eidsvoll videregående skole)
Fire elever fra Eidsvoll og Jessheim videregående skole konkurrerte i bilfaget lette kjøretøy. (Foto: Signe Hausken/Eidsvoll videregående skole)
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]