Oslo-skolen fusker i faget

10. november 2015

Jeriko skole. (Foto: Chell Hill, Wikipedia)

Rektor ved Jeriko skole, Ricke Müller, forstår tydeligvis ikke at hun er en brikke i et spill i Oslo-skolen, når hun tillater at de minste elevene ved skolen har egne tester før kartleggingsprøver, der målet er å få ned antall elever under den kritiske grensen.

Leserinnlegg signert leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud og LO-sekretær Are Tomasgard. Innlegget er også publisert på Dagsavisens debattsider, hvor det er mulig å kommentere.

I et leserinnlegg, tilbakeviser Ricke Müller på det sterkeste at hun som rektor har noen egeninteresse i å pynte på resultatene på kartleggingsprøvene og dermed ha noe å oppnå ved fusk. Hun blir ikke engang målt på resultatene, skriver hun.

Det er nettopp her rektoren ved Jeriko skole ikke forstår at hun og skolen hennes blir brukt i et system der kartleggingsprøvene urettmessig brukes med en tosidig hensikt. Kartleggingsprøver er laget kun for å måle hvilke elever som har saklig behov for tilpasset opplæring.

LO-sekretær Are Tomasgard.

SL-leder Anne Finborud.

I Oslo brukes kartleggingsprøvene i tillegg som et styringsverktøy oppover for skoleetaten – et verktøy i de voksnes diskusjon om å bli den beste skolen i Norge. Det er da den formelle feilen begås. Så har de falt for fristelsen. De ønsker at tallene skal gå ned, og det finnes tilgjengelig dokumentasjon som viser at de har latt elevene øve til prøvene.

Simon Malkenes, som har skrevet boken «Bak fasaden i Osloskolen», har studert tallene av kartleggingsprøvene på 1. trinn, både før og etter at Utdanningsdirektoratet endret prøvene i 2014.

I 2013, da det var mulig å øve til prøvene, var 488 seksåringer (7,4 %) på eller under kritisk grense. Da de samme elevene tok den nye prøven i 2. klasse, den de ikke kan øve på, havnet 856 elever (13,2 %) på eller under kritisk grense. Det betyr at 368 sjuåringer plutselig har lærevansker – selv om de ikke hadde det som seksåringer.

Når Ricke Müller påstår at vi ikke har snakket med noen på Jeriko skole, så trenger vi ei heller det. Skolens strategiske plan «avslører» mål om at ingen av elevene skal havne under kritisk grense på kartleggingsprøvene. For å oppnå disse målene, må elevene fortsatt øve til prøvene. Da avslører skolen seg selv.

LO og Skolenes landsforbund (SL) er selvfølgelig ikke ute etter å ta lærerne i Oslo-skolen. De bruker prøvene overfor elevene og resultatene som de har fått beskjed om. Men det er viktig at også lærerne blir informert om at kartleggingsprøvene i Oslo-skolen også brukes som et styringsparameter, og at det får fatale følger.

LO angriper ikke rektoren ved Jeriko skole som person, men systemet. I Oslo kommune brukes kartleggingsprøver med et tosidig formål. Det er det som er feil! Problemet er prosessen fra læreren og opp til utdanningsdirektør Astrid Søgnen. Det er det vi har kritisert. Ricke Müller evner ikke å se dette når hun «angriper» LO. Rektoren går på limpinnen til Astrid Søgnen & co.

Opplæringsloven sier at barn har krav på erstatning dersom de ikke får den opplæringen de har rett til. Fortsetter Oslo-skolen å pynte på resultatene, vil mange foreldre ha saklig grunn til å stille erstatningskrav overfor kommunen. Er det dette Utdanningsetaten ønsker?

Det riktige er å fange opp de svakeste elevene – de som trenger å bli identifisert for å få spesielt tilrettelagt undervisning. Da kan vi legge fusket bak oss.

Relevante lenker:
VG: Oslo-skolen får kraftig kritikk for å forberede de minste elevene på prøver
VG: Oslo-skoler detaljstyres med 273 mål
Jeriko skole: Kommentar til artikkel i VG
Nye meninger, Dagsavisen: Fusk som angår barn – ikke biler!
Nye meninger, Dagsavisen: LO fusker i faget
Nye meninger, Dagsavisen: Oslo-skolen fusker i faget