Kunnskapsminister – lærling med fire års prøvetid

I Dagsavisen 25. november ser vi en bekymret kunnskapsminister som nok en gang registrerer bunnotering for yrkesfag i en ny OECD-rapport.   Leserinnlegg signert…

27. november 2015

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). (Foto: SL)

Leserinnlegg signert forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Chris Gøran Holstad. Innlegget er også publisert på Dagsavisens debattsider, hvor det er mulig å kommentere.

Torbjørn Røe Isaksen sier; «det er urovekkende at bare én av tre norske ungdommer forventes å fullføre en yrkesfaglig utdanning.»

Kunnskapsministerens svar på dette er å sette i gang et omfattende forskningsprosjekt på dette i løpet av 2016.

Nærmere det å bli sveiseblind, er det nesten ikke mulig å bli. Røe Isaksen har stirret så lenge og så intenst på sine egne stjerneskudd at han ikke lenger evner å se realitetene rundt seg like klart. Statsråden må lære seg å la hørselssansen få øve seg mer når synssansen er så skadet som den er.

Forbundssekretær i SL, Chris Gøran Holstad.

Min bakgrunn er fra yrkesfag, og jeg har ikke behov for mer forskning for å forstå hva som er galt i yrkesfaglærersatsingen. Elever som begynner på yrkesfag kjenner rett og slett ikke igjen i det glansbildet av en utdanning som blir presentert.

Et godt eksempel på dette er beskrevet i et debattinnlegg i Aftenposten samme dag av Kristin Helena Amundsen. Hun forteller om en konkret hendelse hennes sønn opplevde ved åpningen av en ny skole – under Kuben yrkesarena 19. august 2013, hvor både statsministeren og NHO sjefen snakket varmt om yrkesfag. Da som nå ble det snakket med store bokstaver om hvor viktig et karrierevalg mot et yrkesfagbrev var. Hennes sønn begynte der og de erfaringene hun beskriver i debattinnlegget er forskning nok, kjære kunnskapsminister.

Mens regjeringen fortsatt flagger at Norge trenger fagfolk i fremtiden, og at det er satset med økt lærlingtilskudd, og lærlingkrav til bedrifter som arbeider med offentlige bygg, så kommer disse elevene til skoler som fremdeles er for teoritunge med altfor mange timer i klasserom. Dette kombinert med for små og trange verkstedlokaler med mye utdatert utstyr samt en begrenset økonomi for å drive med relevante praktiske øvinger i fullskala. I stedet møter elevene noe jeg vil kalle for en Duploskole med modellarbeid på sandkassenivå.

Det er en edel tanke å spille næringslivet inn i større grad når det gjelder å få øvd på realistiske oppdrag. Jeg vet at dette bare vil komme til å fungere på de aller beste av elevene fordi det er disse elevene bedriftene vil ha. Alle de andre opplever å bli «sortert» ut – ikke av skolen, men av bedriftene selv. Disse nye tankene til kunnskapsministeren er derimot med på å opprettholde frafallet i yrkesfagutdanningen – kanskje til og med øke frafallet.

Det er gledelig at Torbjørn Røe Isaksen realiserer noe partene har jobbet med i mange år, mener SL.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Yrkesfagopplæringen må tilbake til skolen, og det må tilføres en økonomi som gir bestemte klassestørrelser handlingsrom til å drive relevant opplæring i full skala til alle elever.

Nå er det en gang slik at det slett ikke er gitt for alle å velge hva man vil bli og klare å gjennomføre. Dette gjelder vel også både for en regjering og en ministerpost.

Torbjørn Røe Isaksen er i ferd med å ha fulgt så dårlig med i timen at han risikerer å bli «sortert» vekk etter sin prøvetid. Og siden han har vært synlig i en del sammenhenger, så kan jeg ikke gi ham «Ikke vurdert», men han får bare karakteren 1 fra meg grunnet lav måloppnåelse og liten eller ingen forståelse for profesjonen.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]