Kampene vi må vinne

1. mai 2015

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Skolenes landsforbund er kritisk til en statsråd som iverksetter forsøk med å gi få utvalgte «lærerspesialister» 48.000 kroner i lønnstillegg uten å ha forhandlet om det.

Annes blogg - Anne Finborud - vignettHeldigvis er vi ikke alene om å mene det. Det er svært urovekkende når Ragnhild Lied, leder av Utdanningsforbundet, mener at dette ikke er et forhandlingsspørsmål før ordningen eventuelt blir permanent. (Jfr. Dagsavisen 18. mai.) En større gavepakke til den blåblå regjeringa skal man lete lenge etter.

Mange er kritiske til statsråd Torbjørn Røe Isaksens stadige innhogg i den offentlige fellesskolen, og nå også tariffordningene våre. Oslo Høyres utspill om prestasjonslønn i skolen har det samme i seg. Det er egnet til å svekke både motivasjon og grunnlaget for engasjement og samarbeid i kollegiet. Et generelt lønnsløft er det man bør prioritere å diskutere.

Norske lærerlønninger er svært lave i OECD-sammenheng. Nå har vi vært i hengemyra for lenge. Det har vært for mye nedsnakking. Den offentlige skoledebatten viser heldigvis vårtegn som kan gi oss håp før vi går ut i ferie og avspasering.

Kunnskapsdepartementet promoterer forskning som viser at prestasjonslønn ikke vil ha en god effekt, hverken for elevenes læring eller for de ansattes motivasjon. Samtidig slippes en Manpower-undersøkelse som bekrefter at offentlig ansatte elsker jobben sin, er stolte av jobben sin og ofte føler at de bidrar til fellesskapet!

Finnes det en eneste politiker som bevisst vil tukle med dette: «Offentlig ansatte føler at man bidrar. Du betaler skatt av lønna, og du bidrar med tjenestene du gjør.» Vinn, vinn, spør du meg. Det er nettopp denne stoltheten og dette engasjementet politikere og byråkrater bør gripe fatt i.

Prestasjonslønn er egnet til å svekke både motivasjon og grunnlaget for engasjement og samarbeid i kollegiet. (Foto: Pixabay)

Utviklingen har tatt litt av med politisk og byråkratisk overstyring. Dette gjelder de fleste ansatte i offentlig sektor, men jeg tør si lærerne i særdeleshet. Alle satser på læreren ved å skulle styre oss. Læreren skal «løftes» med lengre utdanning, men fratas frihet til å bruke utdanningen. Trivsel og stolthet i jobben er vel så mye verdt når lærere skal engasjere elevene til mestring og mestringsglede.

Skolenes landsforbund er i vekst. Tilstrømning av nye medlemmer gjør at vi får enda større innflytelse. Vi lover å følge utviklingen i skolepolitikken nøye, slik at våre medlemmer får det de har krav på. Vi skal vinne de kampene som er riktig å vinne.

Ha en riktig fin sommer, og verv gjerne noen flere medlemmer!

«Pixabay»-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]