Innfører fraværsgrense i videregående

Borte mer enn 10 prosent av undervisningen? Da ryker karakterene! Skolenes landsforbund er skeptisk til ordningen. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører en fraværsgrense…

18. juni 2015

Fra høsten 2016 innfører kunnskapsdepartementet en ny, nasjonal fraværsgrense på 10 prosent, med unntak for dokumentert fravær. (Foto: Pixabay/SL)

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører en fraværsgrense på 10 prosent for elever i videregående skole fra neste høst.

Elever som har høyere udokumentert fravær vil ikke få halvårskarakter eller standpunktkarakter i det aktuelle faget, skriver Aftenposten.

Det å stille krav til elevene er å bry seg om elevene, mener Røe Isaksen.

– Det er valgfritt å begynne på videregående skole, men når man har valgt å gå på videregående skole er det ikke valgfritt om man møter opp til undervisningen, sier Isaksen.

Fram til 2009 hadde flere videregående skoler egne fraværsgrenser på mellom 10 og 20 prosent, men disse ble stanset av daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil slå hardere ned på skulking. (Foto: Runar Nørstad, SL)

– Løser bare deler av problemet

Skolenes landsforbund (SL) mener at skolen prinsipielt er best tjent med bruk av pedagogiske og sosialpedagogiske virkemidler.

Innføring av fraværsgrenser, uansett foreslått modell, vil, etter vår mening, bare løse deler av problemene omkring fravær, sier 1. nestleder Terje Moen.

Han er bekymret over at fraværsgrenser i all hovedsak vil forskyve problematikken, og lurer på hva som skal skje med elever som ikke får vurdering på grunn av for stort fravær

Fraværsgrenser kan virke disiplinerende. Skolens landsforbund er opptatt av at skolen skal ha tillit til at elevene er i stand til å lære, sier Moen.

SL mener at en modell for strukturert oppfølging av fravær vil være en god løsning.

Nestleder i SL, Terje Moen.

– Vår erfaring er at det finnes mange gode eksempler fra både skoler, kommuner og fylkeskommuner som har innført oppfølgingstiltak som har ført til betydelig nedgang i fravær. Disse eksemplene viser at det har god effekt å ta elevene og de ansatte med på råd om praktiseringen av ordningen, sier nestlederen.

Mobbing?

Kristoffer Hansen, påtroppende leder i Elevorganisasjonen, mener det er urettferdig at fravær skal påvirke karakterer.

– Problemet er at en fraværsgrense tar utgangspunkt i at alle elever som ikke møter på skolen er skulkere, mens realiteten er at et er mange årsaker til at elever ikke møter på skolen. Det kan være turbulente forhold på hjemmebane, psykiske vansker eller mobbing. Ikke alle årsaker til fravær er like lett å dokumentere, og det regnes dermed ikke som gyldig fravær, sier han til Aftenposten.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]