Hvordan organisere SL i framtida?

27. juli 2015

Vikarierende forbundssekretær Lothar Schüren er sekretær for utvalget. (Foto: Runar Nørstad)

− Lær dagens organisering av Skolenes landsforbund (SL) å kjenne, er oppfordringen fra vikarierende forbundssekretær Lothar Schüren til alle medlemmer. Han oppfordrer alle til å si sin mening om hvordan SL skal organisere seg i framtida.

Tekst: SIDSEL VALUM, I skolen

Oppfordringen kommer på bakgrunn av en medlemsundersøkelse som er på trappene, og som skal sendes til alle medlemmer i SL.

For å kunne delta i den viktige prosessen som pågår med å forme framtidas Skolenes landsforbund, oppfordrer Lothar Schüren alle til å sette seg inn i hvordan forbundet er organisert i dag.

Han er sekretær i utvalget som arbeider med å utforme forslag, som i siste instans skal legges fram for forbundets høyeste organ, landsmøtet, i 2017.

MANGE VERV: Stig-Ole Pedersen er leder i LO Hammerfest og hovedverneombud i Finnmark fylkeskommune.
Stig-Ole Pedersen fra SL Finnmark leder utvalget som jobber med forslag til framtidig organisering av SL. (Foto: Sidsel Valum)

Stig-Ole Pedersen i SL Finnmark leder utvalget, som også består av Rigmor Nekstad, Thomas Reikvam og Lena Holtan. Fram til landsmøtet vil utvalget rapportere til forbundsstyret og landsstyret.

Organsisasjonsutvalget kvalitetssikrer arbeidet.

Debatten

Fylkeskonferansen kom med innspill til debatten gjennom en spørreundersøkelse på samlingen i februar.

Noen ønsker som ble fremmet der: Mer ressurser til frikjøp av tillitsvalgte, økt bemanning av forbundskontoret, opprettelse av funksjoner som distriktssekretærer, andre valgordninger og sammensetning forbundskontoret og å opprette gruppe som skal jobbe med kursplaner.

ORGANISASJON: Slik er Skolenes landsforbund organisert i dag. Krever utfordringer i framtida en annen organisasjon? Det skal medlemmene snart svare på i en undersøkelse, og landsmøtet i 2017 ta stilling til.

Noen utfordringer utvalget ser for seg er regionale endringer som følge av for eksempel sammenslåing av kommuner, endringer i forhandlingsregimet, økt privatisering av skoler og barnehager og økning av kommunale og fylkeskommunale foretak.

Utvalgets mandat er å utrede hvordan SL kan og bør organiseres for å møte framtidige utfordringer. Fylkeslagene blir oppfordret til å komme med innspill. Verving, ungdoms- og studentarbeid og alliansebygging er viktige temaer for utvalget.

Artikkelen er hentet fra siste utgave av medlemsbladet I skolen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]