– Forslag blir tidstyv for lærerne

Byrådet i Bergen vil at 10-13-åringene skal vurderes skriftlig av lærer. Skolenes Landsforbund i Bergen er sterkt imot forslaget. Byrådet ønsker å innføre obligatorisk, skriftlig…

26. mai 2015

Byrådet foreslår at elever fra 5. til 7. trinn, skal få skriftlig vurdering fra lærere i engelsk, matte og norsk. (Foto: Pixabay/SL)

Byrådet ønsker å innføre obligatorisk, skriftlig vurdering på mellomtrinnet i barneskolene i Bergen, det vil si 5.-, 6-. og 7. trinn.

– Vi ser for oss at lærerne fyller ut et skjema med fritekst for hver elev i norsk, engelsk og matematikk. Dokumentet vil så presenteres en gang i året, i forbindelse med en utviklingssamtale mellom lærer, elev og foreldre.

Det sier skolebyråd Jana Midelfart Hoff (H) til Bergens Tidende om forslaget som etter hvert skal opp i komité for oppvekst og bystyret. Målet med den skriftlige vurderingen er ifølge byråden å bedre samarbeidet mellom skolen og hjemmet.

Rune Nielsen, hovedtillitsvalgt i Skolenes Landsforbund i Bergen.  (Foto: Privat)
Rune Nielsen, hovedtillitsvalgt i Skolenes Landsforbund i Bergen. (Foto: Privat)

Dagens vurderingsordning i skolen er bra nok, mener Rune Nielsen, hovedtillitsvalgt i Skolenes Landsforbund i Bergen.

– I dag gir vi tilbakemeldinger til elevene, hver dag, hver time, om hva de er gode på og hva de må jobbe mer med. Vi har utviklingssamtaler både høst og vår, der mange av lærerne skriver ned ting på forhånd før samtalen. Vi mener den muntlige dialogen er bra, for da får lærer, elev og foreldre utvekslet meninger, i motsetning til en skriftlig vurdering, sier han til Bergens Tidende.

Nielsen mener forslaget minner om en opptakt til innføring av karakterer i barneskolen.

– Vi vet det ikke sikkert, men det ser sånn ut. Politikerne sier nok at det har de ikke tenkt, men det er det vi ser i enden av tunnelen. Karakterer skaper sannsynligvis flere tapere og umotiverte elever, sier han.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]