– Flott at ungdommen er opptatt av skolepolitikk

15. juli 2015

«Morgendagens skole» ble debattert av Elisabeth Strengen Gundersen, Anne Finborud, Øystein Imsen og Jorunn Folkvord. Helt til høyre: Debattlederen. (Foto: Rød Ungdom)

– Rød Ungdom har skjønt at det er mulig å påvirke skolepolitikken, slik at den kan bli annerledes. Det gjør meg glad, sier SL-leder Anne Finborud etter å ha gjestet Rød Ungdom sin sommerleir.

«Morgendagens skole» var tema for en utendørs paneldebatt på Rød Ungdoms sommerleir på Gulsrud leirsted i Buskerud tirsdag kveld.

Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund, satt i panelet sammen med Elisabeth Strengen Gundersen, leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Jorunn Folkvord, politiker i Rødt og Øystein Imsen, kunnskapsansvarlig i Digitalpedagogene.

– Hvordan vil du oppsummere debatten, Anne Finborud?

– Først og fremst gledelig at ungdomspolitikerne ikke bare er opptatt av test- og målehysteriet i skolen, men hva som faktisk er alternativet. Debatten kom altså raskt over på selve innholdet og hva man faktisk gjør i skolen. Formålsparagrafen for skolen åpner for våre visjoner – det er bare å realisere innholdet i den. Hva som står i veien, er jo det store spørsmålet. Det ble en veldig spennende diskusjon rundt det.

– Det er flott at Rød Ungdom er opptatt av skolepolitikk. Dette er jo fremtidens politikere som skal være med på å styre landet vårt. Ja, også SU og AUF er opptatt av det som skjer i skolen. Det er gledelig, understreker Finborud.

Framtidens generasjon

SL-lederen føler det ble en innholdsrik debatt, der slagordene ble lagt til side – og realitetene satt i fokus.

– Hovedpoenget er at folk går ut av en obligatorisk grunnskole og føler at det er bruk for dem! På veien dit, er det viktig med styrket selvtillit og selvinnsikt i hvordan de selv liker å lære. Hvordan skal ungdom leve for å få best mulig utbytte av voksenlivet sitt. Det er det hyggelig å snakke med framtidens generasjon om, forklarer Finborud og fortsetter:

– Når vi gjør det, styrker vi troen på framtiden. Det er her fokuset må ligge. Alle undersøkelsene om at flere og flere ungdommer faller fra i videregående skole, fordi de ikke tror på seg selv, ødelegger dem. Det gjør meg engstelig.

Anne Finborud sier debatten ble litt opphetet da test- og målehysteriet i skolen ble debattert, men at den «landet» da selve innholdet i skolehverdagen kom opp.

– Jeg tolker det dithen at det var enighet om å være kritisk til utviklingen med et elitistisk menneskesyn. Vi vil bort fra det og løfte skolenes innhold over på en så variert metodikk at det er plass til alle menneskene og at lærerne blir profesjonelle i å ha fokus på det.

Politisk engasjert ungdom

Paneldeltakerne under skoledebatten på Rød Ungdom sin sommerleir. (Foto: Rød Ungdom)

Hvordan vil du oppsummere debatten?

– Alle testene utenfra forstyrrer innholdet skolen. Det dreper på en måte lærerens opplevelse av at det er læreren som er sjefen i profesjonen. Og når lærerens opplevelse av det drepes, motiveres ei heller elevene. Så det er en veldig vond sirkel. Kanskje kan Rød Ungdom være med på å påvirke, slik at denne vonde sirkelen brytes. Hvem vet?

Anne Finborud berømmer Rød Ungdom for deres visjoner om en framtid – som også kan påvirke slik at skolen blir annerledes.

– Det er for øvrig en utrolig gladmelding at alle partienes ungdomsorganisasjoner vokser. Det bekrefter at ungdom er politisk engasjert – og har et aktivt ønske om å påvirke framtiden, avslutter Finborud.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]