Feil å avskilte læreren!

Er Skole-Norge tjent med at flere tusen lærere mister retten til å undervise i 2025, hvis de ikke setter seg på skolebenken? Skolenes landsforbund…

1. november 2015

(Foto: Pixabay/SL)

Annes blogg - Anne Finborud - vignettSkolenes landsforbund (SL) svarer et krystallklart NEI, med full støtte fra LO, og krever at Stortinget tenker seg om en gang til.

Kravene til det å være lærer er endret, slik at et stort antall av lærerne i norsk skole ikke lenger har lærerkompetanse. Det kan vi ikke godta.

En lærer som har 30 studiepoeng i matematikk og har undervist i faget i 25 år i ungdomsskolen, er over natten blitt ukvalifisert. Kravet på ungdomsskolen er endret til 60 studiepoeng.

Det anslås at om lag 30.000 fast ansatte lærere er blitt stemplet som formelt ukvalifisert. Sammen med de omtrent 10.000 ikke-godkjente lærerne som underviser i skolen fra før, fører det til at nesten halve lærerkorpset i Norge er å betrakte som formelt ukvalifisert. Dette er et angrep på allmennlæreren, et lite gjennomtenkt angrep som er med på å svekke statusen til det å være lærer.

SL har siden 2011 sagt nei til nye kompetansekrav for lærere, i høringer og i møter med politikere. Kravet vårt er at Stortinget reverserer eller modererer vedtaket – som har ført til at politikernes mangeårige utsagn om at lærerne er for dårlige, er blitt et selvoppfyllende profeti.

I de første skoleårene, er det viktigere at elevene har en fast kontaktlærer i de fleste timene enn at læreren har det nødvendige antall studiepoeng. Å skape gode relasjoner og et trygt arbeidsmiljø for elevene er alfa og omega for god læring. En større bruk av faglærere på disse trinnene kan skape mer utrygghet og mindre stabilitet for elevene.

Lovendringen vil helt klart øke antall deltidstilsatte i skolen, svekke tilliten til lærerne og gjøre det spesielt vanskelig for små skoler å få tak i nok kvalifisert personell.

Nå blir skoleledere tvunget til å velge en nyutdannet med nok studiepoeng til en krevende klasse, heller enn en med solid erfaring og realkompetanse. Skolelederne blir fratatt muligheten for å utøve sin pedagogiske og faglige kompetanse.

Prestasjonslønn er egnet til å svekke både motivasjon og grunnlaget for engasjement og samarbeid i kollegiet. (Foto: Pixabay)
Realkompetanse bør gå foran antall studiepoeng, mener Anne Finborud. (Foto: Pixabay)

Har ikke skolen bruk for dine fag i en full stilling, må du ta til takke med en deltidsstilling. I første omgang vil dette gå mest ut over de nyutdannede, men etter hvert vil det gjelde alle lærere. Det hører med til historien at ingen fast tilsatte kan bli oppsagt på grunn av manglende studiepoeng. Men prøver man å skifte jobb, kan det skape særskilte utfordringer. Stortinget kan umulig ha overskuet alle disse konsekvensene.

Har ikke regjeringen fått med seg at det er mangel på lærere i Norge? Å gjøre læreryrket om til en deltidsjobb, vil ikke styrke rekrutteringen. Hvilke ungdommer ønsker å sette i gang med en dyr femårig utdanning til et altfor dårlig betalt yrke, hvis man med stor sannsynlighet må ta til takke med en deltidsjobb? Nok en gang: Stortinget kan umulig ha overskuet konsekvensene av vedtaket sitt.

Før de nye kravene kom, var en allmennlærer per definisjon kvalifisert til å undervise i alle fag. I virkeligheten ble de selvsagt satt til å undervise i de fagene de behersket best og var mest komfortable med. Slik er det ikke lenger. Sannheten er at kunnskapsministeren plukker sine politiske ideer rett ut fra regjeringserklæringen uten refleksjon eller hensyntagen til flertallet i høringene. I dette tilfellet innfører Torbjørn Røe Isaksen en plikt til videreutdanning – før han har innført en rett. Maktarroganse!

SL er selvsagt enig i at det er en fordel at lærere har fordypning i de fagene de skal undervise i, men realkompetanse bør gå foran antall studiepoeng. Gjeldende regler tar høyde for den faktiske situasjonen i skolen i dag på en tjenlig måte.

Stortingsflertallet bør ta våre advarsler alvorlig og omgjøre vedtaket om kompetansekrav med tilbakevirkende kraft.

SL har ingen tillit til regjeringen før det er gjort.

Bildene til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]