Bruk stemmeretten!

Ja, din stemme betyr noe. Bare 12 prosent av verdens befolkning bor i et demokrati. Du gjør det. Ta vare på det! 36 prosent…

14. september 2015

Velg side – bruk stemmeretten, oppfordrer SL. (Foto: Kommunal- og moderniseringsdepartementet)

36 prosent av befolkningen bor i land med autoritært regime. Ved å minne om dette perspektivet håper jeg enda flere blir motivert til å bruke stemmeretten sin. Gi også naboen en dytt til å gjøre det samme. Det er vårt medansvar at demokratiet fungerer reelt.

Men betyr det egentlig noen forskjell hvem som styrer en kommune eller en fylkeskommune? Ja, så avgjort.

Hvilke parti som har flertall lokalt, betyr mye på viktige områder av betydning for befolkningen og på viktige områder for oss som jobber i fylker og kommuner. Husk også at vi som er offentlig ansatte, velger vår egen arbeidsgiver når vi stemmer i lokalvalget.

Altfor mye avgjøres lokalt. Skolenes landsforbund har lenge arbeidet for sterkere nasjonal styring av opplæringa. Lokale valg for organisering av opplæringa, ved for eksempel antall elever per lærer, påvirker vår mulighet til å gjøre en god jobb. Men det er også påvist at økt lokal styring har ført til økt detaljstyring av oss ansatte.

Med 313 ansatte i et utdanningsdirektorat som fortolker forskrifter i minste detalj, med 350 ansatte i 13 læringssentre som sender ut veiledende rundskriv og et mylder av strategiske planer fra alle styringsnivåene, gis det en meny som lokale styresmakter skal forsyne seg fritt fra. Ulike lokale prioriteringer fører sjølsagt til økte ulikheter.

Skolenes landsforbund jubler når Trond Giske lanserer forslag om å legge ned Utdanningsdirektoratet i den siste boka si. Det ville vært et vesentlig bidrag til avbyråkratisering av læreryrket.

Når så mye blir bestemt lokalt, er mer makt overført til lokale politikere. Det betyr at din stemme kan gjøre en forskjell. Økt valgdeltakelse virker i tillegg både inspirerende og forpliktende på politikerne.

SL-leder Anne Finborud.

Valget handler om å velge side. Enkelt sagt handler det om å velge mellom skattelette og økte forskjeller eller fellesskapsløsninger og utjevning.

For oss som arbeider i opplæringssektoren, bør valget være enkelt. Skolenes landsforbund ønsker å styrke fellesskolen og motvirke økte forskjeller. Velg side – bruk stemmeretten!

Godt valg!

Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund (SL)[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]