– Lærere på yrkesfag bør ha arbeidserfaring
Det bør stilles strengere krav til at yrkesfaglærerne faktisk har arbeidserfaring i yrket de underviser i. Ordene tilhører Grete Haaland, professor ved yrkesfaglærerutdanningen…
31. august 2015
Runar Nørstad
Det bør stilles strengere krav til at yrkesfaglærerne faktisk har arbeidserfaring i yrket de underviser i.
Ordene tilhører Grete Haaland, professor ved yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Hun mener at lærere uten yrkeserfaring fra annet arbeidsliv enn skolevesenet ikke er kvalifisert til å undervise fremtidens fagarbeidere.
Kan undervise i dag
[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]
– Men dagens tilsettingsforskrift gjør dette likevel mulig, fordi lærere kan godkjennes dersom de har en bachelor og 60 studiepoeng praktisk pedagogisk utdanning med yrkesdidaktikk eller tilsvarende, sier Grete Haaland til forskning.no.
Ifølge Haaland betyr det at en nyutdannet ingeniør eller sykepleier – uten verken arbeidslivserfaring eller pedagogisk utdanning som omhandler yrkesopplæring – kan tilsettes som yrkesfaglærer.
Haaland, som har vært medlem av Skolenes landsforbund (SL) siden1994, mener det er liten forståelse for fagarbeid og yrkesopplæring blant mange av dem som legger rammene rundt yrkesopplæringen.
Demotivasjon og frafall
I intervjuet med forskning.no, tar Haaland til orde for en mer spesialisert opplæring på yrkesfag.
– Opplæringen på yrkesfag er ofte så generell at veldig mange yrkesfagelever opplever at det de lærer verken er nyttig, interessant eller relevant, sier professor Grete Haaland.
Det gjelder spesielt elever som har bestemt seg for videre utdanning og yrke, forklarer Haaland.
– Opplæringen kan for eksempel være så generell at de ikke forstår nytteverdien sammenlignet med videre yrkesplaner. Når elevene opplever at opplæringen ikke er relevant, nyttig eller interessant, skaper det mye demotivasjon og frafall.
Grete Haaland sier hun har mange tanker angående yrkesopplæringen og rammer/innhold som hun mener hemmer kvaliteten.
– Jeg mener for eksempel at obligatoriske yrkesmoduler bør slås ned på og det samme gjelder trekkeksamen, hvor elevene må trekke hvilket lære-/yrkesfag de skal vise sin Vg2-kompetanse i.
- Les også: Grete Haaland foreslår ulike opplæringsløp (forskning.no)
- Les også: Krafttak for yrkesfagene
Bildet til saken er frigjort under denne lisensen
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]