Frykter lærere får dårligere utdanning

Strukturreformen som behandles av Stortinget torsdag får hard medfart av opposisjonen. Det gjør SL-leder Anne Finborud glad. I Klassekampen mandag, får kunnskapsminister Torbjørn Røe…

8. juni 2015

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen anklages for elitisme i Klassekampen mandag.

I Klassekampen mandag, får kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen kritikk fra opposisjonen for å slå sammen universiteter og høyskoler.

Stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap) mener regjeringens forslag har et for stort elitefokus. Hun går til frontalangrep på regjeringens politikk overfor universiteter og høyskoler.

– Hele universitets- og høyskolepolitikken defineres ut fra at noen få skal bli verdensledende. Den slutningen holder ikke, sier Aasen til Klassekampen. Hun mener regjeringen med sin strukturreform nå setter hele samfunnsoppdraget i sektoren i fare.

Opposisjonen på Stortinget hevder at lærere, ingeniører og sykepleiere kan få en dårligere utdanning fordi regjeringen er for elitistisk.

– Vil bli en ulykke for Norge

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, mener det er en fulltreffer å anklage Torbjørn Røe Isaksen for elitisme.

– SL takker opposisjonen på stortinget! Ved å slå sammen universiteter og høyskoler er faren for en utvanning av profesjonsutdanningene stor. Det vi skulle lagt mer arbeid i, var å gjøre for eksempel lærerutdanningen mer praksisnær. Altså styrke det som er særpreget for den enkelte profesjon. Disse utdanningene har høyskolene hatt ansvar for. Slik må det fortsatt være, sier Finborud bestemt.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

Anne Finborud frykter at kunnskapssynet til Røe Isaksen, sammenholdt med hans higen etter å være «verdensledende» på forskningsoppdrag, vil spore av det som er særegent ved profesjonsutdanningene.

– Higen etter å skulle være best i noe smalt, på bekostning av et bredt engasjert og bredt utdannet norsk folk, vil bli en ulykke for Norge på sikt. Det nest beste, er ofte det beste – på lang sikt, sier Finborud.

SL-lederen mener også det er et stort innslag av elitisme i de tiltak som kunnskapsministeren har iverksatt i grunnopplæringen.

– Dette er trist for fellesskolen.

Frykter for samfunnsoppdraget

Regjeringen vil i sin reform for sektoren slå sammen en rekke av landets høyskoler med universitetene, da har blitt likere samt at de er for små til å fortsette alene. 14 institusjoner har så langt vedtatt å fusjonere til fem.

Stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap) går til frontalangrep på regjeringens politikk overfor universiteter og høyskoler. (Foto: Ap)
Stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap). (Foto: Ap)

Opposisjonen på Stortinget er bekymret både for kvalitetskravene som alle institusjonene i sektoren nå skal måles etter. Ved å slå sammen universitetene med høyskolene, risikerer man å ramme begge.

Universitetene vil trekkes bort fra den internasjonalt spissede forskningen. Og høyskolene vil trekkes bort fra det å drive med treårige, solide profesjonsutdanninger.

Hele samfunnsoppdraget står på spill, frykter Marianne Aasen:

– I verste fall vil dette føre til at alle blir dårligere på alt!

Mindre klar arbeidsdeling

LO oppfordrer regjeringen til å bruke mer tid på gjennomføringen av strukturreformen.

En undersøkelse fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) blant de vitenskapelig ansatte, viser at det er store skillelinjer mellom universiteter og høgskoler i Norge, skriver LO på sin hjemmeside.

Særlig gjelder dette forskningstyngde og undervisningspraksis. Rapporten står i kontrast til det regjeringen i sin strukturmelding fastslår, nemlig at endringene de siste 20 årene har bidratt til en mindre klar arbeidsdeling mellom universiteter og høyskoler.

LO-sekretær Renèe Rasmussen. (Foto: Trond Isaksen, LO)

– Regjeringen har i forslaget til strukturreform ikke tatt hensyn til de eksisterende skillelinjene mellom universiteter og høgskoler, sier LO-sekretær Renèe Rasmussen.

– Denne manglende erkjennelsen kan gjøre det krevende å få til en vellykket strukturreform.

LO vil oppfordre regjeringen til å bruke mer tid på gjennomføringen av strukturreformen, særlig i neste runde når de resterende universitetene og høgskolene skal fusjoneres etter noen utvalgte kriterier.

Ingen av disse kriteriene tar hensyn til de skillelinjene som har kommet frem i NIFU sin rapport.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]