– Vi har elever som aldri har holdt en hammer

Fremtidens skole må være mer praktisk, mener lærer Henriette Selnæs. Hun tror det trengs mindre skjerm og mer hammer i skolen.

23. november 2023

Debatt om Fremtidens skole under Kartellkonferansen.
Ungdomsskolelærer Henriette Selnæs mener det trengs mer ressurser i skolen for å kunne gjøre den mer praktisk. (Foto: Frode Ersfjord, FLT)

– Vi har elever som starter på videregående uten å ha holdt i en hammer. Da er det ganske mye som skal til før du kan opparbeide praktiske ferdigheter, sa hun i en debatt om skolen, «Læring for fremtiden», under Kartellkonferansen onsdag, ifølge FriFagbevegelse.

Det trengs mer ressurser i skolen for å kunne gjøre den mer praktisk, mener Selnæs, ungdomsskolelærer og forbundsstyremedlem i Skolenes landsforbund.

Hun etterlyste en mer praktisk skole, men etterspør mer ressurser.

– Det er ikke alle klasser det er mulig å få til, når jeg i tillegg til å være lærer også er sosionom, psykolog og politi. Vi må ha mer ressurser, mer folk i skolen og flere arenaer der elevene kan oppleve mestring, sa hun.

Les hele saken i FriFagbevegelse

Tidligere kunnskapsminister, Tonje Brenna, hevdet i debatten at nøkkelen til bærekraft i velferdsstaten er å utvikle borgere som behersker både teori og praksis.

– Framtidas problemløsere må kunne bruke både hoder og hender. De aller fleste av oss er verken helt praktiker eller helt teoretiker. Og da må skolen passe både for hoder og hender, sa Brenna.

Bakgrunnen for debatten var tankesmien Agendas nyskrevne notat hvor de tar til orde for en mer praktisk og variert læring i skolen.

Debatt om «Læring for framtiden». Programleder: Axel Fjeldavli, Tankesmien Agenda. Deltagere: Tonje Brenna, nestleder i Arbeiderpartiet og redaktør av boka «Hode og hender», Henriette Selnæs, ungdomsskolelærer og forbundsstyremedlem i Skolenes landsforbund, Kjell Ove Hauge, rektor ved Kuben VGS i Oslo og Petter Andreas Lona, leder i Elevorganisasjonen. (Foto: Frode Ersfjord/FLT)