– Krever reallønnsvekst for våre medlemmer

Likelønn er det viktigste temaet for LO i årets kommuneoppgjør. Skolenes landsforbund forventer en reallønnsutvikling samt at det ikke blir satt av midler til lokale forhandlinger.

11. april 2019

Forbundsleder Anne Finborud sammen med LO Kommune før starten på årets lønnsoppgjør i KS-sektoren. Forhandlingsleder Mette Nord og Pål Skarsbak, daglig leder i LO Kommune, studerer kravene. (Foto: SL)

Tariffoppgjøret i kommunesektoren startet 11. april klokka 10.00. Forhandlingene omfatter om lag 442.000 ansatte som utfører om lag 353 000 årsverk.

Resultatet i det samordnede oppgjøret mellom LO og NHO endte med et lønnstillegg på 3,2 prosent. Det er liten grunn til å tro at LO Kommune kommer til å få noe mer enn det LO og NHO ble enige om.

LO Kommunes krav i årets oppgjør er spesielt målrettet mot likelønnsutfordringene i kommunesektoren og grupper hvor kvinneandelen er størst:

• Økt kjøpekraft til alle
  • Lønnskompensasjon til grupper som er blitt hengende etter lønnsmessig
  • Bedring av likelønn i kommunene
  • Forhandlinger om endret offentlig tjenestepensjon

De lavest lønte tilgodeses

LO Kommune viser til at kvinneandelen i kommunene er høy, og utgjør over 75 prosent av årsverkene.

– Vi forventer en reallønnsutvikling for alle. I tillegg krever vi en innretning som bidrar til å øke kvinners andel av menns lønn. LO kommune organiserer alle grupper, både høgskole og universitet samt fagarbeidere og vil ta hensyn til dette i sine krav, sier forhandlingsleder i LO Kommune, Mette Nord.

– Skolenes landsforbund ønsker ikke at det blir satt av midler til lokale forhandlinger. Det blir en stor utfordring for oss å hindre at nettopp det skjer. Ja, vi er naturligvis spent på neste runde i forhandlingene, der KS vil konkretisere tilbudet sitt. Fordelingen mellom yrkesgruppene blir viktig, sier forbundsleder Anne Finborud.

For LO Kommune er det en forutsetning at arbeidstakerne sikres en del av verdiskapningen, og at lønn og annen inntekt fordeles på en rettferdig måte. Forhandlingssammenslutningen krever at oppgjøret innrettes slik at alle får økt kjøpekraft, og at de lavest lønte tilgodeses. Grupper som er blitt hengende etter i lønnsutvikling må kompenseres.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

God stemning foran starten på årets lønnsoppgjør i KS-sektoren. Forbundsleder Anne Finborud og nestleder Terje Moen deltar i forhandlingene på vegne av Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Frist: 30. april

Årets tariffoppgjør er et såkalt mellomoppgjør, der det i utgangspunktet kun forhandles om lønn. I kommunesektoren forhandler de fire hovedsammenslutningene LO kommune, Unio, YS kommune og Akademikerne med arbeidsgiversiden KS på vegne av over 400.000 arbeidstakere.

LO Kommunes forhandlingssammenslutning består av Fagforbundet, EL og IT Forbundet, Skolenes landsforbund (SL), Fellesorganisasjonen (FO) og Creo – forbundet for kunst og kultur.

Fra Skolenes landsforbund deltar forbundsleder Anne Finborud og første nestleder Terje Moen i forhandlingene.

Nå tar partene pause til over påske. Forhandlingsfristen er 30. april kl. 24. Blir ikke partene enige, går oppgjøret til mekling.

Relevante lenker
LO og NHO er enige om årets lønnstillegg (frifagbevegelse.no)
Kommuneansatte er lei av at lederne stikker av med de største lønnstilleggene (frifagbevegelse.no)