Nedtellingen har begynt. Varmer opp til landsmøtet i Kirkenes

Barentshavet. Pasvikdalen. Grense Jakobselv. Skolenes landsforbund Finnmark ønsker velkommen til grensebyen Kirkenes.

6. februar 2024

Kommunikasjonsavdelingen

Forbereder landsmøte, fra venstre: Åse Eriksson, sekretær i SL Finnmark, Randi Olstad, styremedlem i SL Finnmark, Bodil Gullseth, nestleder i SL, Vigdis D. Hansen, leder i SL Finnmark og Terje Tretnes, nestleder i SL Finnmark. (Foto: Skolenes landsforbund)

– Vi er langt unna Oslo, men likevel sentrum av verden!

Ordene kommer fra Åse Eriksson. Sammen med resten av den lokale landsmøtekomitéen er hun godt i gang med planleggingen av Skolenes landsforbund sitt 11. landsmøte, som vil gå av stabelen i Kirkenes 1.- 4. april 2025.

Kirkenes ligger i Norges eneste kommune som grenser mot Russland, Sør-Varanger kommune. Den geografiske plassering har naturlig nok satt sitt preg på byen, både før og nå.

Fylkesleder i SL Finnmark og leder for den lokale landsmøtekomitéen, Vigdis Dikkanen Hansen, forteller engasjert om sin personlige erfaring med både kvinnenettverk på tvers av grensen og etablering av suppekjøkken på 90-tallet.

– Lokalsamfunnet i området her hjelper hverandre på tvers av grensene. Det er synd at kvinnenettverket nå er lagt ned.

Den lokale landsmøtekomitéen er tydelig på at politikken i Sør-Varanger ikke kun er lokalpolitikk, men også norsk og internasjonal politikk.

– Grensespørsmål berører folket her direkte. Også næringslivet, som har bygget opp et samarbeid med Russland. I tillegg ruster Forsvaret opp og er veldig synlige i området. Det er noe storpolitisk i det hele, sier Eriksson.

– Det er lokalhistorie på hver en plass, men her oppe ligger også en viktig del av norgeshistorien, legger Terje Tretnes til.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Thon Hotel Kirkenes er byens største kurs- og konferansehotell med 143 moderne, lyse rom og kapasitet for opp til 300 konferansegjester. Hotellet ligger ved kaia i sentrum av Kirkenes, med utsikt over fjorden. (Foto: SL/Thon Hotel)

De politiske spørsmålene er en ting, men det at Sør-Varanger grenser mot både Russland, Sverige og Finland bidrar også til at området er et multikulturelt samfunn, hvor det samiske er godt representert.

– Her bor det ulike folkeslag og det prates både samisk, kvensk, finsk og skoltesamisk, sier Tretnes.

Selv om den politiske situasjonen og grensespørsmål får mye plass i historien om Sør-Varanger, må man ikke glemme en av pionérene i innen arbeiderbevegelsen, Ellisif Wessel.  Hun sluttet seg til arbeiderbevegelsen og var sentral da fagforeningen Nordens Klippe ble stiftet i Kirkenes, på det steder hvor rådhuset står i dag.

­– Det er også en grunn til at gamlehjemmet i Kirkenes kalles «Wesselborgen». Der sto huset til Ellisif, og så ble tomta etter hvert gitt til kommunen, sier Eriksson.

Historiene kommer på løpende bånd og landsmøtekomitéen har spennende planer for hvordan landsmøtedeltakerne skal få både oppleve og høre om det som særpreger området.

– Vi gleder oss enormt til å ta imot alle våre kamerater i Kirkenes. Det så mange vakre plasser her og så mye spennende å se, alt fra hotell, hundekjøring, sightseeing opp i gruvene og til grensen, sier Hansen og legger til:

– Et tips, for de som ønsker å bli litt bedre kjent før de kommer til Kirkenes, er å lese Cecilie Enger sin bok «Himmelstormen».

Varmer opp til landsmøte: Åse Eriksson, sekretær i SL Finnmark, Randi Olstad, styremedlem i SL Finnmark, Bodil Gullseth, nestleder i SL, Vigdis D. Hansen, leder i SL Finnmark og Terje Tretnes, nestleder i SL Finnmark. (Foto: Jeanine Norstad, forbundssekretær, Skolenes landsforbund)

Den lokale landsmøtekomitéen står ansvarlig for det praktiske rundt arrangementet, mens det er forbundskontoret som håndterer det formelle rundt selve landsmøtet.

Bodil Gullseth (2. nestleder), Jeanine Norstad (forbundssekretær) og Ann-Kristin Simensen (regnskapsansvarlig) var i forrige uke på befaring på landsmøtehotellet og møtte den lokale landsmøtekomitéen.

– Vi har allerede startet dialogen med fylkeslederne, men kommer det neste året til å fortløpende, i tillegg til å bistå og tilrettelegge for at foreninger og fylkeslag får kommet med innspill til saker som landsmøtet skal behandle, avslutter Gullseth.