Mange asylbarn har ikke fått skoletilbud

16. februar 2016

Mange asylbarn har ikke fått undervisningen de har krav på. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Flere kommuner har ikke vært klar over at asylbarn har rett på undervisning, også mens de er på akuttmottak. – Dette er uakseptabelt, mener SL-leder Anne Finborud.

Alle asylsøkerbarn i alderen 6 til 16 år har rett på opplæring fra første dag i Norge, så lenge det er forventet at de vil bli i Norge i minst tre måneder.

Ikke alle kommuner har fått dette med seg, ifølge en undersøkelse gjengitt i Bergens Tidende (betalt innhold).

Utdanningsdirektoratet (Udir) sendte i desember i fjor ut en spørreundersøkelse til alle kommuner med asylsøkerbarn i grunnskolealder. Minst 680 asylsøkerbarn hadde ikke fått noen opplæring til da, var resultatet av undersøkelsen.

Høye mørketall

I alt 170 kommuner har asylsøkerbarn i grunnskolepliktig alder. Bare 114 svarte på Udirs undersøkelse. I disse 114 kommunene er det også rundt 800 barn som det ikke er gjort rede for.

Det er derfor grunn til å tro at tallet er langt høyere.

Stabsdirektør i Udir, Dag Johnsen, påpeker at undersøkelsen ble gjort i en tid med høyt press og stor tilstrømming av flyktninger. Derfor må Udir ta forbehold når det kommer til tallene.

– Her kan elever veldig raskt ha blitt flyttet rundt, men det er grunn til å tro at det er flere enn det vi kan dokumentere som ikke har fått undervisning, sier han til bt.no.

24 av kommunene i undersøkelsen hadde ikke gitt noen opplæring til asylsøkerbarn da de svarte.

Dag Johnsen mener det er tydelig at mange kommuner ikke har vært klar over hva barna har rett på.

Nå har Utlendingsdirektoratet (UDI) sendt ut brev til alle akuttmottakene om at de selv må melde fra til kommunen dersom de har barn i skolepliktig alder på sitt mottak.

Krever bedre informasjonsflyt

SL-leder Anne Finborud.

Skolenes landsforbund er opptatt av at barn som kommer til Norge får den opplæringen de har krav på, ifølge forbundsleder Anne Finborud.

– Det er uakseptabelt at kommuner ikke kjenner til at også asylbarn har rett på opplæring. Dette holder rett og slett ikke mål. Ansvarlige myndigheter må raskt sørge for at nødvendig informasjonen når ut til kommunene. Det haster å få iverksatt en kommunal beredskap i opplæringstilbudet nå. Her handler det om å finne løsninger for barna, og da må det handles raskt, sier Anne Finborud.

Kommunene må raskt snekre ordninger som sikrer undervisning av asylbarna, mener SL-lederen:

– Lærerne sitter klare og kommunene har åpen tilgang på lærerpoolen, sier Anne Finborud som oppfordrer tillitsvalgte til å legge press på kommunene.

Relevante lenker:
SL:
Asylbarn kan lære norsk på nett
– Gi asylbarna undervisning nå
Bruk lærerkreftene Norge har
SL:
Mange ønsker å undervise asylbarn
SL: – Pensjonister står klar til å undervise asylbarna
SL: Gir ikke asylbarn lovfestet skoletilbud
SL: LO Kommune er bekymret for enslige, mindreårige asylsøkere
SL: Støtter mennesker på flukt

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]