Bekymret for enslige, mindreårige asylsøkere

19. november 2015

Regjeringen må snarest redegjøre for ansvarsfordelingen når det gjelder asylsøkere under 18 år. (Foto: Pixabay/SL)

LO Kommune, som også SL er en del av, krever en bedre strategi for mottak, boliger og god integrering i forbindelse med asyl- og flyktningesituasjonen.

I en uttalelse vedtatt 19. november, sendt blant annet Statsministerens kontor, tar LO Kommune for seg følgende områder som man er særlig bekymret for:

• Enslige, mindreårige asylsøkere
  • Behovet for trygge mottak
  • Eierstruktur for mottak
  • Behovet for en strategi for mottak, boliger og god integrering

LO Kommune viser til tallene fra Utlendingsdirektoratet. Bare i uke 46 kom det 2.502 asylsøkere til Norge.

Omsorg og beskyttelse

«Dette er nok en gang ny rekord i antall asylsøkere på en uke. Situasjonen krever mye av oss, både som land og som medmennesker. LO Kommune mener likevel at Norge har de beste forutsetninger for å håndtere situasjonen på en god måte. Situasjonen krever god og riktig kompetanse, god ledelse og – ikke minst – evne til god samhandling og koordinering», står det i uttalelsen.

LO Kommune uttrykker stor bekymring for situasjonen til enslige, mindreårige asylsøkere.

«De utgjør en særlig sårbar gruppe med et sterkt behov for spesiell omsorg og beskyttelse. Vi har merket oss at 43 unge har forsvunnet fra mottakene eller omsorgssentrene hittil i år. LO Kommune reagerer på at ingen, eller få, ressurser brukes til å finne dem igjen. Regjeringen må snarest redegjøre for ansvarsfordelingen når det gjelder asylsøkere under 18 år. Disse asylsøkerne er først og fremst barn. De må derfor også behandles som barn, og få de rettigheter barn har etter FNs barnekonvensjon».

Involverer medlemmene

Bare i uke 46 kom det 2502 asylsøkere til Norge. (Foto: Pixabay/SL)

LO Kommune er en forhandlingssammenslutning av forbund med medlemmer som arbeider innenfor et bredt spekter av kommunale velferdstjenester. Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), Skolenes landsforbund (SL), Musikernes fellesorganisasjonen (MFO) og EL&IT Forbundet representerer til sammen 181.070 arbeidstakere.

«Mange av våre medlemmer er – og vil bli – involvert i å skape gode, forutsigbare og trygge rammer for de mange asylsøkerne og flyktningene som nå kommer til landet», ifølge uttalelsen som også er sendt Justis- og beredskapsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Utlendingsdirektoratet, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og KS.

Uttalelsen er signert styreleder i LO Kommune, Mette Nord.

Bildene til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]