Støtter mennesker på flukt

Skolenes landsforbund støtter Norsk Folkehjelps arbeid i forbindelse med flyktningekatastrofen. SL støtter også TV-aksjonen. Kommunikasjonsavdelingen   LO sparker selv i gang stafetten med å…

19. oktober 2015

En gruppe syriske flyktninger på vei mot en flyktningeleir i Ungarn. Bildet er tatt 7. september. (Foto: REUTERS/Marko Djurica)

Kommunikasjonsavdelingen

LO sparker selv i gang stafetten med å gi 100.000 til Norsk Folkehjelp, som er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon.

LO-leder Gerd Kristiansen oppfordrer alle forbund, foreninger, klubber og medlemmer til å ta stafettpinnen videre. Hun håper at LO og fagbevegelsen sammen kan klare et hårete mål på tre millioner kroner.

– Ekstreme kriser krever ekstreme mål. Dette kan vi klare, sier Gerd Kristiansen.

LO-lederen appellerer til hele fagbevegelsen om å vise solidaritet med flyktningene.

Forbundsstyret i Skolenes landsforbund har vedtatt å bevilge 7.500 kroner til Norsk Folkehjelp.

– Verden står ovenfor en enorm flyktningekrise og mange gode krefter gjør en innsats for å støtte flyktningene. Det er naturlig at fagbevegelsen viser sin solidaritet, og da er det viktig at også Skolenes landsforbund viser sin støtte, sier forbundsleder Anne Finborud.

Mandag var det kommet inn i overkant av 1,8 millioner kroner. Også Anne Finborud oppfordrer SLs medlemmer til å støtte mennesker på flukt.

– Familier med små barn tvinges til å legge ut på livsfarlige reiser. Det er vår plikt som medmennesker å engasjere oss for disse folkene, sier Finborud.

Generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres, er takknemlig for LOs støtte.

– Fagbevegelsen viser nok en gang at de stiller opp i krisetider. Deres økonomiske og politiske støtte er uvurderlig for at vi skal få gjort jobben vår og for at vi kan hjelpe flere mennesker på flukt, både i Syria, på veien til Europa og her hjemme.

Skolenes landsforbund støtter også årets TV-aksjon, med 3.000 kroner. TV-aksjonen 2015 går til Regnskogfondets arbeid med å redde regnskog i nært samarbeid med menneskene som bor der.

Relevante lenker:
Norsk Folkehjelp: Her kan du vise din solidaritet med flyktningene
Norsk Folkehjelp: Slik kan du hjelpe folk på flukt
Regnskogsfondet: Fikk du ikke gitt til årets TV-aksjon?