– Pensjonister står klar til å undervise asylbarna

10. desember 2015

Skolenes landsforbund er opptatt av at barn som kommer til Norge får den opplæringen de har krav på. (Foto: Pixabay)

Regjeringen må raskt snekre ordninger som sikrer undervisning av asylbarna. Mange av våre pensjonerte medlemmer ønsker å undervise, men de må ikke rammes økonomisk, krever SL-leder Anne Finborud.

Hittil i år har det kommet 6.700 barn i skolealder til Norge. Mange av dem sitter på akuttmottak uten noe form for undervisningstilbud.

Mange pensjonerte lærere tar kontakt med Skolenes landsforbund. De ønsker å undervise asylbarna.

Force majeure

Forbundsleder Anne Finborud mener regjeringen må se på situasjonen som en «force majeure», der pensjonerte lærere kan bidra uten at de straffes økonomisk.

SL-leder Anne Finborud.

– Vi tar det altså for gitt at det er politisk vilje til å se mellom fingrene hva gjelder AFP-pensjonistenes inntektstak. De skal altså ikke straffes dersom de tjener mer enn 15.000 kroner, sier Finborud.

Forbundslederen sier de kontaktes av mange pensjonister som lurer på hvordan de kan bidra.

– Vi ber våre tillitsvalgte i kommuner og fylker om å ta initiativ overfor arbeidsgiver for å få svar på hvordan våre pensjonerte medlemmer skal gå fram for å nå både barn og voksne i mottakene.

Skolenes landsforbund er opptatt av at barn som kommer til Norge får den opplæringen de har krav på, ifølge Anne Finborud.

– Alle barn har krav på opplæring fra dag 1, dersom de ventes å oppholde seg i Norge i mer enn tre måneder. Og det gjør de fleste familier. Derfor haster det å få iverksatt en kommunal beredskap i opplæringstilbudet nå. Her handler det om å finne løsninger for barna, og da må det handles raskt.

Vil la asylsøkerlærere få undervise

Kunnskapsdepartementet vurderer å la asylsøkere med lærerutdanning få undervise barn på mottak.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

– Alle barn har rett til utdannelse og skolegang, også på akuttmottak. Når det kommer så mange på så kort tid, må vi tenke nytt, sier Torbjørn Røe Isaksen til NRK.

Et av forslagene er en lærerpool der lærere utenfor skolen kan bidra, da også pensjonerte lærere. Et annet er at asylsøkere med lærerutdanning kan fungere som lærere. Isaksen legger vekt på at sistnevnte er et tiltak som forsøkes i Sverige nå.

Kunnskapsministeren sier at flere av tiltakene vil bli iverksatt i løpet av kort tid.

– Vi må vurdere hvordan og hva som er mest effektivt. Vi ser på om vi kan bruke noen av dem som lærere i en kort overgangsperiode til vi får i gang den vanlige skolegangen. For det er dit vi skal, lover Isaksen.

– Har ingenting å gjøre

På Teisen akuttovernatting i Oslo demonstrerte flere beboere for å få oppmerksomhet rundt situasjonen sin.

– Vi har ingenting å gjøre, annet enn å spise og sove. Og viktigst, barna våre får ikke begynne på skolen, sier Mohammad Hassan Al Ali til Dagsavisen.

Relevante lenker
SL: LO Kommune er bekymret for enslige, mindreårige asylsøkere
SL: Støtter mennesker på flukt

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen