Innspurt i kommuneoppgjøret

Partene i kommuneoppgjøret møtes til mekling lørdag 21. mai. Dersom riksmekleren ikke lykkes med å oppnå enighet, er det kommunestreik fra arbeidsdagens begynnelse tirsdag 24. mai.

21. mai 2022

Partene møtes til mekling i kommuneoppgjøret, på Thon Hotel Opera i Oslo. (Foto: Geirmund Jor/LO Kommune)

Dersom meklingen mellom LO Kommune og KS ikke fører fram, vil LO Kommune ta ut 8.973 medlemmer i konflikt.

– I denne meklingen vil vi i LO Kommune legge vekt på at hele laget skal komme godt ut årets oppgjør. Det er særlig de med lave lønninger som merker at dagligvarer, strøm, boliglån og drivstoff har blitt dyrere, sier leder i LO Kommune, Mette Nord.

– Dersom streiken trappes opp, vil flere arbeidstakere i kommunesektoren bli tatt ut, fortsetter hun.

LO Kommune består av Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), Skolenes landsforbund, EL og IT Forbundet, Norsk Sjøoffisersforbund og Creo – forbundet for kunst og kultur, og organiserer om lag 190.000 medlemmer.

Meklingen i Oslo kommune (eget tariffområde) og staten har samme frist som kommuneoppgjøret: Mandag 23. mai ved midnatt.

Forbundsleder Mette Johnsen Walker og 2. nestleder Bodil Gullseth representerer Skolenes landsforbund i meklingen.

Skolenes landsforbund har varslet følgende plassfratredelser fra arbeidsdagens start 24. mai 2022, fase 1:

Forhandlingsområde KS:

• Bergen – Mjølkeråen skole
  • Bergen – Holen skole
  • Bergen – Olsvik skole
  • Bergen – Slåtthaug skole

Forhandlingsområde Oslo kommune:

• Oslo – Nydalen videregående skole

Relevante lenker
SL: – Respekter at andre parter er i konflikt
SL: Dette er spillereglene under en konflikt (disse tas ut i fase 1)
SL: Spørsmål – og svar – om en eventuell streik
SL: Meklingen i offentlig sektor starter for fullt 21. mai
SL: Informasjon om konfliktberedskap
SL: Har vi riktige opplysninger om deg?
SL: Brudd i statsoppgjøret
SL: Brudd i forhandlingene i Oslo kommune
SL: Brudd i forhandlingene i kommunesektoren