– Ivareta ungdomsskoleelever med høyt fravær

Høyre vil innføre en fraværsgrense også på ungdomsskolen. – En særdeles dårlig idé, mener Skolenes landsforbund. Det bør innføres en fraværsgrense også på ungdomsskolen,…

21. februar 2019

Det bør innføres en fraværsgrense også på ungdomsskolen, uttalte Høyres Henrik Asheim i «Politisk kvarter» i NRK torsdag morgen.

Forslaget fra Oslo Høyre skal diskuteres på Høyres landsmøte i midten av mars.

Stortingsrepresentanten viser til gode erfaringer med 10-prosentsgrensen som er innført på videregående og mener det er gode grunner til å diskutere et lignende tiltak på ungdomsskolen.

– Sammenhengen mellom hva du har lært på ungdomsskolen har mye å si for hvordan det går med deg på videregående, sier Asheim til NRK.

Bredt sammensatt kompetanse

Skolenes landsforbund har tidligere uttalt at en fraværsgrense i ungdomsskolen vil være et stort skritt i feil retning i norsk skolepolitikk.

– I stedet for å innføre en fraværsgrense på ungdomstrinnet, bør heller skolen settes i stand til å ivareta elevene som begynner å få et høyt fravær. Når elever begynner å få mye fravær, må det være både kompetanse og økonomi til å sette inn tiltak, sier forbundssekretær Bodil Gullseth.

– Skolenes landsforbund mener at et lag med bredt sammensatt kompetanse er nødvendig for å ivareta disse elevene, og at det her er snakk om en annerledes tidlig innsats enn mange politikere har fokus på, fortsetter hun.

Fraværet til elevene på ungdomsskolen skal føres på vitnemålet, altså må skolene ha et system for registrering av fravær.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Bodil Gullseth. (Foto: SL)

– Kan gi økt fravær

Mona Fagerås, utdanningspolitisk talsperson i SV, sa i debatten med Henrik Asheim at hun ikke forstår forslaget.

– Fraværsgrensen er allerede på 0 prosent. Det er en rett og en plikt til 10-årig grunnskole, påpeker hun.

Fagerås frykter at en fraværsgrense i ungomdsskolen vil kunne føre til økt fravær.

– Ved å innføre en grense på 10 prosent gir de elevene mulighet til å være borte 10 prosent, mener hun.

Forbundssekretær Bodil Gullseth støtter Fagerås sitt poeng 100 prosent.

– Høyre er i ferd med å lage hull i et obligatorisk opplegg, slik Mona Fagerås skisserer. Skolenes landsforbund regner med at de andre rødgrønne partiene støtter SV i denne saken. Arbeiderpartiet må naturligvis komme på banen, sier Gullseth.

Relevante lenker
SL: Nei til fraværsgrense i ungdomsskolen
SL: – Fraværsgrense svekker lærernes status
SL: – Nasjonal fraværsgrense er et svakhetstegn
SL: Klarsignal til å finne ny modell for fraværsgrense
SL: – Røe Isaksen går bananas
SL: – Fraværsgrenser løser bare deler av problemet

Skolenes landsforbund på Facebook!