– Røe Isaksen går bananas

Beskyldningene om urent spill hagler mellom kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og Ap-nestleder Trond Giske.   Røe Isaksen mener Ap har «torpedert et forslag…

3. juni 2016

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener Ap har gått mot et forslag de egentlig er for. (Foto: SL/Ap)

Røe Isaksen mener Ap har «torpedert et forslag de egentlig er for» – mens Giske mener statsråden «går bananas», melder NTB.

– Du feirer dine egne nederlag, sa Giske på tampen av en debatt om nye fraværsregler i videregående skole på Dagsnytt 18 torsdag.

– Ap dytter foran seg formalistiske innvendinger. I praksis har Ap torpedert et forslag de egentlig er for, sa Røe Isaksen under debatten.

SMS under møtet

Aps stortingsgruppe sa onsdag nei til et justert forslag som Røe Isaksen, ifølge Giske, sendte på SMS midt under gruppemøtet, skriver NTB.

– Det er en veldig rar måte å drive politikk på. Det er også veldig rart å oppleve å bli skjelt ut i et døgn, for så å få høre at «nei, nå må vi lage et kompromiss», mener Ap-nestlederen.

Kompromissforslaget går ut på å heve den foreslåtte fraværsgrensen fra 10 til 15 prosent, fordi Ap mente at 10 prosent ville være for strengt.

Stemme med SV

Giske sier at kunnskapsministeren i stedet må komme tilbake med et forslag som gir rom for mer fleksibilitet.

– Jeg er opptatt av å få til en fraværsgrense, og derfor er jeg nå villig til å strekke meg. Ap har vært for, men har i tolvte time endret standpunkt. Problemet nå er at de ender opp med å stemme for SVs forslag, som er det partiet som tydeligst har sagt at de ikke ønsker en fraværsgrense. I praksis har de torpedert et forslag det er flertall for, sa Røe Isaksen ifølge NTB.

Fortrolig samtale

– Dette er helt enestående, kontret Giske, før han refererte til en fortrolig samtale de to imellom i Vandrehallen på Stortinget etter onsdagens spørretime – der Giske gjorde rede for Aps syn om at det må være fleksibilitet i en fraværsgrense.

– Du fikk beskjed om at vi kommer ikke til å sitte i Stortinget og gjøre den jobben, den jobben må du gjøre. Og du sa at det hørtes fornuftig ut. Da vi (gruppemøtet, red.anm.) vedtar akkurat det, går du bananas, og sier at vi torpederer fraværsgrensa, sa Giske.

– For det første er fortrolig samtaler fortrolige. Men jeg kjenner meg ikke igjen i det som blir referert. Poenget er at vi er villige til å kompromisse, men Ap dytter foran seg formalistiske innvendinger, repliserte Røe Isaksen.

PS! Skolenes landsforbund mener at skolen prinsipielt er best tjent med bruk av pedagogiske og sosialpedagogiske virkemidler – ikke fraværsgrenser, sier SL-leder Anne Finborud.