– Går glipp av mange dyktige lærere

Skolenes landsforbund mener det er hårreisende at studenter ekskluderes fra å bli lærer fordi de har karakteren tre i matematikk.   Bare 118 lærerstudenter…

9. august 2016

Bare en firedel av dem som tok eksamen greide å oppnå karakteren fire. De 367 som strøk kommer ikke inn på lærerstudiet. (Foto: Pixabay/illustrasjon)

Bare 118 lærerstudenter av 485 besto forkurset i matematikk. De 367 som strøk kommer ikke inn på lærerstudiet.

Nestleder i SL, Terje Moen, tror Skole-Norge nå går glipp av det som kan bli flinke lærere om fire-fem år.

Nestleder i SL, Terje Moen.

– Det skal bli interessant å se hvordan rekrutteringen til læreryrket blir framover med karakterkravet som regjeringen har innført. Jeg er skeptisk til om rekrutteringen til yrket blir høy nok i en tid der det er stor mangel på lærere. I tillegg har regjeringen varslet karakterkrav i andre fag, noe som kan ekskludere enda flere fra å bli lærer.

Terje Moen viser til søkertallene fra Samordna opptak, som ble kjent før sommeren.

– Det er 3,9 prosent færre kvalifiserte søkere til grunnskolelærer- og lektorutdanningene i år enn i fjor, noe som bør være grunn til bekymring i regjeringskorridorene. Det burde derfor være plass på lærerstudiet til de 367 som tross alt har karakteren tre i matematikk, mener nestlederen.

Stryk over hele landet

Regjeringen har skjerpet karakterkravet i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene. Fra i høst må en ha minimum karakteren fire i matte fra videregående skole for å starte på lærerstudiet.

Søkere som ikke oppfylte kravet om en firer, men som hadde minimum karakteren tre, fikk tilbud om å ta gratis forkurs for å kvalifisere seg.

118 søkere greide å få fire til eksamen, mens så mange som 367 strøk. Bare vel 24 prosent av disse søkerne kan dermed starte på en lærerutdanning i høst, ifølge tall fra Kunnskapsdepartementet.

Ved NTNU var strykprosenten 85, mens 69 prosent strøk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ved Universitetet i Oslo fikk 6 av 32 bestått mens ved Høgskolen i Hedmark var det bare 2 av 33 som besto prøven.

– Vi vil nå evaluere gjennomføringen av forkursene. Vi vil også se på forskjellene mellom studiestedene, når det gjelder andelen som har bestått og ikke, sier fungerende kunnskapsminister Elisabeth Vik Aspaker (H) i en pressemelding.

Guddommelig fag?

Allerede i november 2014 advarte Skolenes landsforbund i sitt høringssvar til Kunnskapsdepartementet mot innføringen av det nye karakterkravet i matematikk.

SL-leder Anne Finborud krever at et samlet Storting gjenoppretter tilliten til lærerne. (Foto: SL)
SL-leder Anne Finborud.

Leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, har tidligere uttalt at det er fullstendig meningsløst å velge ut matematikk som et «guddommelig» fag for læreryrket.

– Skolenes landsforbund vil ha en praksisnær høyere utdanning tilgjengelig for folk flest. Vi ønsker ikke en smal rekruttering av de som har vært flinkest i matematikk. Jeg er mildt sagt forundret over at departementet har valgt å heve terskelen for å bli lærer i en tid der rekrutteringsproblemet er særlig stort, sier forbundslederen.

Relevante lenker:
SL:
Færre ønsker å bli lærer
SL: – Slutt med det pratet om superlæreren!
SL: – Skolen er allerede for teoritung
SL: Fremdeles 1-7 og 5-10
SL: – Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere