– Slutt med det pratet om superlæreren!

12. januar 2016

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, vil ha slutt på alt pratet om «superlæreren». (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Kunnskapsministeren ønsker på sikt at de aller beste og motiverte studentene skal bli lærere. – Nå må Røe Isaksen slutte å prate om «superlæreren», sier SL-leder Anne Finborud som også er sterk motstander av obligatorisk femårig masterutdanning.

(Hør radiointervju med Anne Finborud nederst i saken)

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil at flere skoleflinke studenter skal søke seg til lærerstudiene. Høyere krav til mattekarakterer skal blant annet være med på å øke prestisjen til studiene, melder NRK.

SL-leder Anne Finborud.

– Vi vil ha en praksisnær høyere utdanning tilgjengelig for folk flest. Vi ønsker ikke en smal rekruttering av de som har vært flinkest i matematikk, sier Finborud og spør:

– Hva med evnen til å tenke kreativt, nyskapende, kritisk og ikke minst være etisk reflektert for de som skal ansettes i skolen? En kan lure på om statsråden noen gang har tenkt en tanke om håndverksfag, samfunnsfag eller gym.

– Ødelegger motivasjonen til å søke

Planlegger du å bli lærer, må du ha minst 4 i mattekarakter på videregående. Det mener Torbjørn Røe Isaksen gir bedre lærere i andre enden.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

– På sikt må jo målet være at de aller beste skal ønske å bli lærere. Vi vet at ungdom, og særlig de ungdommene som har gode karakterer, ønsker seg studier som krever noe av dem, sier Røe Isaksen til NRK Dagsnytt og viser til at det mest populære utdanningsvalget blant unge i Finland er å bli lærer.

Anne Finborud mener Røe Isaksen tar motivasjonen fra potensielle søkere til lærerutdanningene ved å heve terskelen for å komme inn på studiet.

– Vi vil selvfølgelig ha en grunnutdanning som er god, men som rekrutterer lærere fra folk flest – ikke bare fra «middelklasse pluss», sier hun.

Det nye karakterkravet til studentene blir innført fra høsten 2016.

Nei til obligatorisk 5-årig masterutdanning

SL-lederen erkjenner at kvaliteten på dagens 4-årige lærerutdanning ikke er god nok, men understreker at det er ingen grunn til å gjøre den 5-årig av den grunn:

– Skolenes landsforbund er motstander av obligatorisk masterutdanning. Jeg har ingen tro på at dette vil tiltrekke seg flere studenter. Hvor mange studenter går vel rundt og speider etter hvilket studie som gir mest i studielån, spør Anne Finborud og fortsetter:

– Lærerutdanningen blir ikke bedre av å gjøre den 5-årig, slik også Utdanningsforbundet foreslår. Partene bør heller sette seg ned med departementet og studentorganisasjonene og bli enige om å løfte innholdet i utdanningen, som blant annet bør gjøres mer praksisnær. Det bør utarbeides en progresjon i fagstudiet slik at studentene føler de møter et engasjerende fagmiljø, som gjør lærerne i stand til å holde en undervisning der de tør å la elevene få dybdelæring. Vi må sikre at fremtidens lærere rekrutteres fra bredden i det norske folk; ikke bare fra de med best karakterer og god økonomi til å kunne gjennomføre, mener Anne Finborud.

Regjeringen har lagt opp til at ny masterutdanning for lærere starter høsten 2017.

Radio Riks har intervjuet SL-leder Anne Finborud om de nye kravene til bedre karakterer i matematikk. Intervjuet kan du høre her:

Relevante lenker:
SL: – Skolen er allerede for teoritung
SL: Fremdeles 1-7 og 5-10
SL: – Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere
SL: – Gladmelding fra statsråd Røe Isaksen
SL: – Røe Isaksen pøser på med feil medisin
SL: – Røe Isaksen ødelegger norsk skole

Illustrasjonsbildet til saken er frigjort under denne lisensen [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]