Her er mobbefritt?

Hvorfor kan ikke vi voksne – som er så flinke til å lære andre mennesker strategier for aksept og toleranse – holde oss for gode…

30. mai 2016

Runar Nørstad

I Skole-Norge har man klart å redusere mobbingen de siste årene. Anders Lorentz mener tilsvarende opplegg som skolens kan fungere på arbeidsplasser. (Foto: Pixabay)Hvorfor kan ikke vi voksne – som er så flinke til å lære andre mennesker strategier for aksept og toleranse – holde oss for gode til å være mobbere selv?

Leserinnlegg signert Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt Skolenes landsforbund, Haugesund. Innlegget sto først på trykk i Haugesunds Avis, hvor det også er mulig å kommentere.

 

Skolene i Norge har alle gjort en formidabel innsats i kampen mot mobbing – blant elever. Mobbetallene går stadig nedover, og hver eneste skole med respekt for seg selv har en eller annen form for antimobbeprogram som Olweus-programmet eller tilsvarende.

En undersøkelse fra 2010 viser at slike opplegg i snitt reduserer mobbingen med rundt 20 prosent. Men skolene har også «Bli me’»-dans og klassemøter med stikkord som «akseptere forskjeller», «inkludering» og «respekt for hverandre». Både ledelse, lærere og SFO-ansatte vet nå så veldig godt hvordan vi skal både forebygge og håndtere mobbesaker – blant elevene.

Så hvorfor forstår ikke vi voksne hvordan vi skal oppføre oss?

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt SL Haugesund. (Foto: Privat)
Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt SL Haugesund. (Foto: Privat)

En ny undersøkelse fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser at 135.000 voksne nordmenn har selvmordstanker som følge av mobbing på arbeidsplassen. Det er et enormt tall, som også vekker oppsikt utenlands. Over ti prosent av alle arbeidstagere er til enhver tid i faresonen for å bli mobbet.

Og senskadene av mobbingen er utvilsomt store; 80 prosent av voksne mobbeofre sliter med arbeidsevnen – og over 75 prosent av ofrene har en eller annen form for posttraumatiske stressyndromer. Og det er liten grunn til å tro at våre skoler er noe bedre enn andre arbeidsplasser.

Hvorfor kan ikke vi voksne – som er så flinke til å lære andre mennesker strategier for aksept og toleranse – holde oss for gode til å være mobbere selv?

Det er en utbredt retorikk i vår tids voksne samfunn som så langt fra underbygger påstanden «practice as you preach». På lederplass i landets største nettaviser henges unge bloggere ut for både kropp og utseende, i politikken brukes ufine begreper om meningsmotstandere som «kunnskapsløse», «tanketomme» og «følelsesløse», i nettforumene blomstrer rasisme og netthat i beste velgående – og det finnes ikke den kvinne som kan skryte av egne prestasjoner uten at «Janteloven» umiddelbart trekkes opp av hatten.

Det sparkes ikke bare nedover, men til begge sider også – voksne mobber voksne! Ofte med full aksept fra andre voksne.

Hvilke forbilder er vi da for våre barn?

Vi har det bedre i Norge enn noensinne. Vi har det trygt og godt, jevnt over er familieøkonomiene gode – og vi har høy levestandard. Vi har det med andre ord som den berømte plommen i egget, men likevel føler mange for å måtte tråkke ned andre mennesker rundt seg!

Det er et ubehagelig paradoks at voksne mennesker belærer barn og unge om mobbing den ene dagen, mens de den neste baksnakker og sprer rykter om sine kolleger, kommenterer deres klær, utseende eller privatliv.

Skolenes landsforbund jobber aktivt med å stanse mobbing blant barn gjennom våre medlemmer i norsk skole. Vi jobber også aktivt med å skape gode kolleger gjennom å ta mobbing blant voksne på alvor. Vi oppfordrer alle i norsk skole – og i arbeidslivet for øvrig – til å møte hverandre med respekt og dannelse.

Det vi krever av våre barn og elever, bør vi først og fremst kreve av oss selv!

 

Relevante lenker:
SL: Nei, hva vet vel vi lærere …
SL: Nye tiltak mot mobbing
SL: Signerte nytt partnerskap mot mobbing
SL: – Lærere tar mobbing på alvor
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes
SL: Giske refser manglende mobbearbeid
SL: – Læreren bør avgjøre mobilforbud
SL: – Gjør en forskjell, du også!, se video!

 

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]