Nei, hva vet vel vi lærere …

Nå begynner begeret å bli mer enn fullt når det gjelder sittende utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen.   Leserinnlegg signert Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt Skolenes landsforbund,…

26. mai 2016

Runar Nørstad

Lærer. Illustrasjonsfoto. (Foto: Pixabay)

Nå begynner begeret å bli mer enn fullt når det gjelder sittende utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen.

 

Leserinnlegg signert Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt Skolenes landsforbund, Haugesund. Innlegget sto først på trykk i Haugesunds Avis, hvor det også er mulig å kommentere.

 

Det har riktignok vært flere udugelige ministre på tilsvarende post opp gjennom tidene – men Røe Isaksen er i tillegg tidenes mest arrogante! Nok en gang legges krav og føringer på lærere eller lærerstudenter – og nok en gang er det INGEN som har spurt oss som ER lærere om hva VI mener?!

Det nådde en foreløpig topp (eller bunn, mer presist) med «kompetansekravene» og en muligens lovstridig tilbakevirkende kraft. Røe Isaksen avskiltet nærmest over natten over 30.000 velutdannete og meget kompetente lærere. Vi lærere både protesterte og fremmet alternative løsninger – ministeren svarte med å overkjøre landets største arbeidstakergruppe med dampveivals, dog riktignok med god hjelp av «dobbeltagenten» Trond Giske, Venstre og Frp!

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt Skolenes landsforbund, Haugesund. (Foto: Privat)
Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt Skolenes landsforbund, Haugesund. (Foto: Privat)

Og nå skal altså Kunnskapsdepartementets sjef revolusjonere matematikkfaget. Røe Isaksen er, som oss lærere, bekymret for norske elevers kunnskapsnivå når det kommer til blant annet prosentregning. Så dermed skjerpes karakterkravet for inntak til lærerutdanningen fra 3 til 4. Om ikke du da skulle ta et forkurs på 80 timer i matematikk – se, da er du plutselig god nok!

Jeg betviler ikke at Røe Isaksen faktisk vil den norske skolen vel. Jeg tror i han i likhet med andre navlebeskuende maktpersoner ønsker det beste for seg og sitt område. Derfor er makt og overkjøring en velkjent og effektiv metode, som ministeren synes er vel og bra å bruke på norske lærere og lærerstudenter! Målet helliger selvsagt middelet – hvorfor høre på dem som faktisk kan faget best?

Enhver med, om så bare litt, erfaring fra utdanningsyrker skjønner at en nasjonal styrking av matematikkfaget ikke kan gjøres med et FORKURS! Står man etter tretten år på skolebenken – altså 1.425 timer med matematikk – med karakteren 3, så endrer ikke 80 timers sommerkurs på det faktum! Hvis det var så enkelt, så burde vel de nevnte 80 timer vært innført for lenge siden?!

Har noen spurt oss lærere om hva vi mener? Vi som faktisk gir elever de 1.425 timene før Røe Isaksen løser utfordringene på 80 timer? Det er ikke usannsynlig at vi faktisk har noe å bidra med både i forbindelse med dette – og tidligere nevnte kompetansemål. Men vi er tydeligvis en ubetydelig faktor i Røe Isaksens skolebrøk!

Skolenes landsforbund mener at nok er nok. Røe Isaksen – nå må lærerne selv få styringen på sitt eget fagfelt og sin egen profesjon!

 

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]