Nye tiltak mot mobbing

Skolenes landsforbund er fornøyd med at regjeringen satser på kompetanse til de voksne i skolen, barnehagen og kommunen for å forebygge mobbing.    …

18. april 2016

Skolenes landsforbund savner tiltak for å få andre yrkesgrupper inn i skolen. (Foto: Pixabay)Skolenes landsforbund er fornøyd med at regjeringen satser på kompetanse til de voksne i skolen, barnehagen og kommunen for å forebygge mobbing.

Et drøyt år etter at ekspertutvalget Djupedalutvalget la frem sine anbefaleringer om hvordan mobbing skal bekjempes, presenterte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sin tiltakspakke mot mobbing på Ila skole i Oslo mandag. SE VIDEO NEDERST I SAKEN

– Mange barn blir mobbet hver dag. Det er forferdelig vondt for det enkelte barnet, og det er også et alvorlig samfunnsproblem. I tråd med anbefalingen fra Djupedalutvalget, vil vi derfor innføre en aktivitetsplikt for skolene som gjør at de kan handle raskt og effektivt når de oppdager mobbing. Ingen skal kunne snu seg vekk, si at de ikke visste eller la være å gripe inn, sier kunnskapsministeren i en pressemelding.

Profesjonelle yrkesgrupper

Nestleder i SL, Terje Moen.

Nestleder i Skolenes landsforbund (SL), Terje Moen, mener det er helt avgjørende at de voksne lærer mer om hvordan de kan forebygge og håndtere mobbing. Han savner imidlertid tiltak for å få andre yrkesgrupper inn i skolen.

– Andre yrkesgrupper kan se eleven på en annen måte enn læreren og flere yrkesgrupper må i større grad jobbe på tvers, sier Moen.

– Vernepleiere, sosionomer – altså yrkesgrupper som er litt mer profesjonelle til å håndtere slike situasjoner – må i større grad integreres i arbeidet for å bekjempe mobbing samt bidra til å finne løsninger når problemet først har oppstått. Så må lærerne være profesjonelle hva gjelder å observere når ting skjer. Vi trenger et bredere lag rundt eleven for å se helheten i hva som rører seg i opplæring- og oppvekstsituasjonene. Læreren klarer ofte ikke dette alene. Det er en kjensgjerning og en utfordring politikerne bør gjøre noe med, fortsetter nestlederen.

Skeptisk til bøter

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

Regjeringen vil også endre loven slik at kommuner og andre skoleeiere som ikke følger opp pålegg, kan straffes økonomisk.

− Vi må ha et ris bak speilet. Jeg vil derfor lovfeste en hjemmel til å gi dagbøter dersom skolen ikke gjør det de skal, sier kunnskapsministeren.

Han vil også utrede om dagens regelverk i tilstrekkelig grad gir anledning til å skifte ut skoleledelse som over tid ikke håndterer mobbesaker godt nok.

SL-nestleder Terje Moen er skeptisk til å innføre bøter, eller tvang, som han selv kaller det:

– Regjeringen bør heller ha fokus på å sikre at skolene utarbeider konkrete strategier for rask handling ved all form for krenkende adferd. Jeg tror ikke bøter er veien å gå, sier han.

Relevante lenker:
SL:
Signerte nytt partnerskap mot mobbing
SL: – Lærere tar mobbing på alvor
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes
SL: Giske refser manglende mobbearbeid
SL: – Læreren bør avgjøre mobilforbud
SL: – Gjør en forskjell, du også!, se video!

Pixabay-bildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]