Kritisk til ny lærerutdanning for grunnskolen

Skolenes landsforbund advarer mot regjeringens forslag til obligatorisk masterutdanning for lærere i grunnskolen.   Framtidas seksåring står i fare for å måtte forholde seg…

16. februar 2016

SKEPTISK: Forbundsleder Anne Finborud advarer mot regjeringens forslag om obligatorisk master.

Framtidas seksåring står i fare for å måtte forholde seg til et stort antall lærere i stedet for dagens allmennlærere, frykter Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund.

− Det er faktisk oppsiktsvekkende at når statsråd Torbjørn Røe Isaksen nå skal tvinge igjennom en obligatorisk masterutdanning for alle lærere, også i småskolen, så utformes denne slik at utdanningen gir enda smalere fagkompetanse hos hver lærer enn dagens lærerutdanning gir, sier Finborud til fagbladet I skolen.

Trenger læreren som skal undervise førsteklassinger eller ungdomsskoleelever masterutdanning, spør forbundslederen:

− Ønsker vi virkelig å fjerne allmennlæreren? Mener vi at 6-åringen er tjent med å ha mange forskjellige lærere, fordi hver av dem bare vil få lov til å undervise i to eller kanskje tre fag?

Anne Finborud mener at mastersyken har tatt helt av i regjeringen og Kunnskapsdepartementet.

Fra høsten 2017 gjøres grunnskolelærerutdanningen om til en femårig masterutdanning. Utkast til forskrift om rammeplan er ute på høring med høringsfrist 1. april.

Relevante lenker:
SL:
– Slutt med det pratet om superlæreren!
SL: – Skolen er allerede for teoritung
SL: Fremdeles 1-7 og 5-10
SL: – Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere