– Gi asylbarna undervisning nå

21. januar 2016

Minst 680 asylbarn i grunnskolealder får ikke opplæringen de har krav på, ifølge Utdanningsdirektoratet. (Foto: Illustrasjon/Pixabay)

Nå må kommunene komme på banen, krever SL-leder Anne Finborud og viser til at 1.500 lærere sitter klar til å undervise asylbarn som fortsatt ikke får undervisningen de har krav på.

– Minst 680 asylbarn i grunnskolealder får ikke opplæringen de har krav på, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet. Det kan vi ikke leve med. Våre tillitsvalgte etterlyser initiativ i kommunene, sier forbundsleder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

114 av 170 kommuner svarte på en undersøkelse som Utdanningsdirektoratet gjennomførte i desember. I disse kommunene var det 680 av 2.320 asylbarn i alderen 6 til 15 år som ikke mottok opplæring.

– Tallene viser at altfor mange barn i opplæringspliktig alder ikke mottar opplæringen de har krav på. Det er kommunene som er ansvarlige for å oppfylle denne retten, sier Petter Skarheim, direktør i Utdanningsdirektoratet til NTB.

I desember bodde det totalt rundt 4.700 asylsøkerbarn i grunnskolealder i mottak.

– Må handles raskt

SL-leder Anne Finborud har tillit til at ansatte i undervisningssektoren og skoleledere i Norge jobber seriøst med mobbing – hver dag. Både med akutte saker, men også forebyggende i læringsmiljøet. (Foto: SL)
SL-leder Anne Finborud (Foto: SL)

Skolenes landsforbund er opptatt av at barn som kommer til Norge får den opplæringen de har krav på, ifølge Anne Finborud.

– Alle barn har krav på opplæring fra dag 1, dersom de ventes å oppholde seg i Norge i mer enn tre måneder. Og det gjør de fleste familier. Derfor haster det å få iverksatt en kommunal beredskap i opplæringstilbudet nå. Her handler det om å finne løsninger for barna, og da må det handles raskt, sier Finborud.

Hun er glad for at Utdanningsdirektoratet har opprettet en lærerpool for lærerkrefter som vil melde seg til å arbeide med asylsøkende barn og unge.

– Kommunene må raskt snekre ordninger som sikrer undervisning av asylbarna. Lærerne sitter klare og mange av våre pensjonerte medlemmer ønsker å undervise, men de må ikke rammes økonomisk, sier Anne Finborud som oppfordrer tillitsvalgte til å legge press på kommunene.

Lønnes av kommunen

18. januar hadde 1.444 lærere registrert seg i lærerpoolen for flyktninger på direktoratets hjemmeside.

– Vi er svært fornøyde, sier kommunikasjonsrådgiver Petter Tryggestad i Utdanningsdirektoratet til I skolen – fagbladet for Skolenes landsforbund.

Kommunen skal ta kontakt og inngå arbeidsavtale med aktuelle kandidater som får tilbud om oppdrag. Både kortvarige og langvarige oppdrag av ulikt omfang kan bli aktuelle, og alle oppdrag blir lønnet av kommunen læreren jobber i, opplyser direktoratet.

– Force majeure

Lærerne som inngår i poolen lønnes altså etter gjeldende tariffavtaler. Anne Finborud mener regjeringen må se på situasjonen som en «force majeure», der pensjonerte lærere kan bidra uten at de straffes økonomisk.

– Vi tar det for gitt at det er politisk vilje til å se mellom fingrene hva gjelder AFP-pensjonistenes inntektstak. De skal altså ikke straffes dersom de tjener mer enn 15.000 kroner, sier Finborud.

Kunnskapsdepartementet har tatt kontakt med Arbeids- og sosialdepartementet for å avklare om det kan gjøres unntak fra bestemmelse om pensjonsavkortning i denne situasjonen, uten at det per i dag foreligger noen avklaring på dette.

Relevante lenker:
SL:
Bruk lærerkreftene Norge har
SL:
Mange ønsker å undervise asylbarn
SL: – Pensjonister står klar til å undervise asylbarna
SL: Gir ikke asylbarn lovfestet skoletilbud
SL: LO Kommune er bekymret for enslige, mindreårige asylsøkere
SL: Støtter mennesker på flukt

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]