Færre ønsker å bli lærer

Tall fra Samordna opptak viser at færre søker lærerutdanning. – Bekymringsfull utvikling, som vi har advart mot lenge, sier SL-leder Anne Finborud.   Nylig…

25. juli 2016

SL-leder Anne Finborud krever at et samlet Storting gjenoppretter tilliten til lærerne. (Foto: SL)

Nylig ble det kjent at det er 3,9 prosent færre kvalifiserte søkere til grunnskolelærer- og lektorutdanningene i år enn i fjor, ifølge tall fra Samordna opptak.

I år er det første gang studentene må ha 4 i matematikk for å bli lærer.

I tillegg til 5.244 kvalifiserte søkere, har 539 fått såkalt betinget opptak. Det betyr at de kommer inn dersom de klarer å få 4 i matematikk i løpet av sommerens forkurs (nasjonal eksamen 1. august).

– Tilgjengelig for folk flest

Allerede i november 2014 advarte Skolenes landsforbund i sitt høringssvar til Kunnskapsdepartementet mot innføringen av det nye karakterkravet.

Leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, mener at det er fullstendig meningsløst å velge ut matematikk som et «guddommelig» fag for læreryrket.

– Skolenes landsforbund vil ha en praksisnær høyere utdanning tilgjengelig for folk flest. Vi ønsker ikke en smal rekruttering av de som har vært flinkest i matematikk. Jeg er mildt sagt forundret over at departementet har valgt å heve terskelen for å bli lærer i en tid der rekrutteringsproblemet er særlig stort. At færre nå ønsker å bli lærer – slik tallene viser – er et resultat av regjeringens feilslåtte skolepolitikk, sier forbundslederen.

Anne Finborud understreker at SL vil ha en grunnutdanning som er god, men som rekrutterer lærere fra folk flest – ikke bare fra «middelklasse pluss».

– Hva med evnen til å tenke kreativt, nyskapende, kritisk og ikke minst være etisk reflektert for de som skal ansettes i skolen? En kan lure på om statsråden noen gang har tenkt en tanke om håndverksfag, samfunnsfag eller gym, sier Anne Finborud.

Fakta: Opptaket til lærerutdanningene

• Det er til sammen 5.244 kvalifiserte søkere til grunnskolelærer- og lektorutdanningene i 2016. Det er en nedgang på 3,9 prosent sammenlignet med i fjor.
  • 539 søkere har fått såkalt betinget opptak. Det betyr at de kommer inn dersom de klarer å få 4 i matematikk i løpet av sommerens forkurs.
  • 1.664 søkere har fått tilbud om grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7. Det er en nedgang på 13,5 prosent sammenlignet med i fjor.
  • 1.965 søkere har fått tilbud om grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10. Det er en nedgang på 2,1 prosent sammenlignet med i fjor.
  • 1.615 søkere har fått tilbud om lektorutdanning. Det er en økning på 5,5 prosent sammenlignet med i fjor.
  • 3.742 søkere har fått tilbud om barnehagelærerutdanning. Det er en økning på 8,9 prosent sammenlignet med i fjor.

(Kilde: Kunnskapsdepartementet)

Relevante lenker:
SL: – Slutt med det pratet om superlæreren!
SL: – Skolen er allerede for teoritung
SL: Fremdeles 1-7 og 5-10
SL: – Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere