– Vanvittig sløsing med ressurser

15. desember 2016

Over 30.000 lærere er pålagt å studere mer for å oppfylle statens nye kompetansekrav. – Dette er en vanvittig sløsing med ressurser, mener forbundssekretær Geir Allan Stava.

Tidligere i år gikk regjeringen med god støtte fra Arbeiderpartiet og Venstre til frontalangrep på norske lærere. Lærere som hadde jobbet årevis i skolen ble over natta kategorisert som ukvalifiserte. Over 30.000 er nå avskiltet.

For lærere som underviser i norsk, matematikk, engelsk, samisk og norsk tegnspråk, er det et kompetansekrav om 30 studiepoeng på barnetrinnet og 60 på ungdomstrinnet.

Engelsk mest utsatt

8.770 av lærerne som underviser i norsk, 11.430 av lærerne som underviser i matematikk og 10.955 av lærerne som underviser i engelsk, mangler studiepoeng for å oppfylle kompetansekravet. Dette utgjør 24 prosent av norsklærerne, 36 prosent av matematikklærerne og 48 prosent av engelsklærerne. Det viser ferske tall fra Grunnskolenes informasjonssystem (GSI) som Utdanningsdirektoratet offentliggjorde nylig.

Andelen lærere uten godkjent utdanning øker kraftig i småkommunene. Kommuner under 2.000 innbyggere har de to siste årene fått langt flere lærere uten godkjent utdanning – andelen er nå langt større enn i andre kommuner, skriver Kommunal Rapport (betalt innhold).

Rammer de som trenger det

Over 30.000 lærere oppfyller ikke kompetansekravene i norsk, engelsk og matematikk. Lærere med tidligere godkjent utdanning og over 20 års erfaring i faget sendes nå tilbake til skolebenken.

– Dette er en vanvittig sløsing med ressurser. Å bruke så mye penger på allerede godt kvalifiserte lærere gjør at mange som virkelig trenger videreutdanning i andre fag ikke får det, sier forbundssekretær Geir Allan Stava i Skolenes landsforbund.

Forbundssekretær Geir Allan Stava. (Foto: SL)

Relevante lenker:
SL: – Hvor er pengene til etterutdanning?
SL: Krever fullfinansiering av etterutdanning
SL: – Uforståelig skolepolitikk
SL: Innstilling: Konsekvensene av innføringen av kompetansekrav
SL: – Sirkus Kompetansekrav fortsetter