– Utdanningsstøtten må under lupen

Westerdals har aktivt medvirket til at elever som gikk på ikke-godkjente studietilbud fikk utdanningsstøtte. – Kriteriene og rutinene for utbetaling av støtte fra Lånekassen…

19. april 2016

Kunnskapsdepartementet varsler krav om 21 millioner kroner i erstatning fra Westerdals. Skolen har gitt feil informasjon til elevene og Lånekassen slik at en del elever har fått utdanningsstøtte de ikke hadde rett til. (Foto: SL)Westerdals har aktivt medvirket til at elever som gikk på ikke-godkjente studietilbud fikk utdanningsstøtte. – Kriteriene og rutinene for utbetaling av støtte fra Lånekassen må under lupen, krever SL-nestleder Terje Moen.

Kunnskapsdepartementet krever ytterligere 21 millioner kroner i erstatning fra Westerdals.

Det nye erstatningskravet kommer fordi departementet mener feil informasjon fra skolen har ført til at elever har fått støtte fra Lånekassen som de ikke hadde rett til.

– Vi ser svært alvorlig på dette. Bare elever som går på godkjente studietilbud, kan få støtte fra Lånekassen. Westerdals har aktivt medvirket til at elever som gikk på ikke-godkjente studietilbud fikk utdanningsstøtte, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i en pressemelding.

Krav på 56 millioner kroner

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

Forholdet gjelder forløperen til dagens Westerdal Høyskole, Westerdals School of Communications (WsoC), og ble først avdekket av Dagens Næringsliv.

– Staten har tapt penger, og det er disse pengene vi nå varsler at vi vil ha erstatning for, sier Isaksen.

Departementet har tidligere varslet krav om 35 millioner kroner fra skolen fordi de mener den har mottatt uberettiget statstilskudd. Dette forholdet er anmeldt til Økokrim.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget holder høring om saken og om Kunnskapsdepartementets kontroll med statsstøttede privatskoler 20. april, melder NTB.

– Må se på rutinene

Nestleder i SL, Terje Moen.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, synes det er bra at fakta kommer på bordet i denne saken, men han etterlyser full gjennomgang:

– Westerdals har, ifølge departementet, medvirket til juks med studiestøtten. Dette skal selvfølgelig ikke kunne skje. Når det først har skjedd, er det bra at Røe Isaksen rydder opp. Nå er det viktig å gjennomgå rutinene og kriteriene for utbetaling av studiestøtte for å forhindre at dette skjer igjen, sier Terje Moen.

Nestlederen har tidligere uttalt at private skoler på finurlig vis finner måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge.

– Kunnskapsdepartementet må sette en permanent stopper for denne svært uheldige praksisen, sier Terje Moen.

Relevante lenker:
Krever 7,1 millioner kroner mer fra Westerdals
KD anmelder Westerdals
Ulovlig å ta ut Westerdals-penger
Ber Røe Isaksen rydde opp
– Alle opplysninger skal frem
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Privatisering av norsk skole ødelegger norsk samfunnsliv
SL: Avviste privatskolelov i høring[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]