Støtter forslag om mobbeombud i fylkene

Forbundsleder Anne Finborud vil også ha flere yrkesgrupper inn i skolen for å bekjempe mobbing.   Et flertall på Stortinget stiller seg bak et…

2. mars 2017

For hver fjerde elev i skolen er mobbing et problem. Nå kan fylkene få et eget mobbeombud. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Et flertall på Stortinget stiller seg bak et KrF-forslag om å innføre et mobbeombud i alle landets fylker. Både regjeringspartiene Høyre og Frp, samt Arbeiderpartiet, er positive. For hver fjerde elev i skolen er mobbing et stort problem.

– Vi kan ikke forvente at lærerne løser et så stort samfunnsproblem alene. Mobbing gjør elever ulykkelig og er ødeleggende for livene deres. Noe av løsningen for oss som arbeidstakerorganisasjon er å få flere yrkesgrupper inn i skolen. Er det en helsesøster eller en sosionom i etasjen under klasserommet, blir mobbeproblemet tatt hånd om på en forsvarlig måte, sier leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

SL-lederen støtter altså forslaget om eget mobbeombud i alle fylkene, og håper et mobbeombud kan fungere som en klar og tydelig adressat.

– Et slikt ombud er heller ikke part i saken i motsetning til barna, lærerne og foreldrene, sier Finborud, som er opptatt av de psykiske lidelsene for dem som rammes. Forskning viser at systematisk mobbing er den største risikofaktoren for psykiske lidelser og muskel- og skjelettplager blant barn og unge.

– Definisjonen på slike lidelser er å ha et tankesett som hemmer både mestring, utvikling og det sosiale. En tragedie for dem det gjelder, sier hun.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, mener flere yrkesgrupper må inn i skolen for å få bukt med mobbingen. (Foto: SL/Arkiv)

Relevante lenker
SL: Ny nettside mot mobbing
SL: Psykisk helse fanget stor interesse
SL: Godt i gang med partnerskap mot mobbing
SL: – Lærere tar mobbing på alvor
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes
SL: Giske refser manglende mobbearbeid
SL: – Læreren bør avgjøre mobilforbud
SL: – Gjør en forskjell, du også!, se video!

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]