Ny nettside mot mobbing

«Barnet mitt blir mobbet, hva gjør jeg?» Dette og en rekke andre spørsmål får du svar på ved å klikke deg inn på det…

29. august 2016

Nullmobbing.no er et nytt nettsted med informasjon til barn, unge og foreldre om mobbing og rettigheter. «Barnet mitt blir mobbet, hva gjør jeg?» Dette og en rekke andre spørsmål får du svar på ved å klikke deg inn på det nye nettstedet nullmobbing.no.

Det er ikke alltid lett å vite hvor du skal henvende deg når barnet ditt opplever utestengning, ondskapsfulle meldinger i sosiale medier – eller blir plaget på andre måter.

– På det nye nettstedet nullmobbing.no har vi derfor samlet råd til elever og foreldre som står oppi en mobbesak, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Over 30 000 norske barn og ungdommer blir mobbet på skolen 2-3 ganger i måneden eller oftere. Og ifølge rapporten Barn og Medier 2016, har én av fire elever mellom 9 og 16 år blitt utsatt for mobbing eller utestenging på internett, spill eller mobil.

Hvilke rettigheter har du?

Over 30.000 norske barn og ungdommer blir mobbet på skolen. (Foto: Pixabay)

Nettstedet nullmobbing.no er utviklet for å gi barn, unge og deres foreldre informasjon om mobbing og rettigheter. Hvilke rettigheter har du som elev, og hvordan kan du si fra om mobbing?

– Noe av stoffet er rettet direkte mot foreldre. Her kan du få svar på spørsmål som «Barnet mitt blir mobbet, hva gjør jeg?» og råd om hvordan du kan oppdage tegn på at barnet blir mobbet – eller mobber andre, forklarer Røe Isaksen.

Utdanningsdirektoratet har laget nettstedet i samarbeid med barn og ungdommer, foreldre og organisasjoner som jobber mot mobbing.

– Et nytt nettsted kan ikke løse alle mobbesaker, men det kan hjelpe elever og foreldre med å finne veien gjennom systemet. Vi må sikre at familier får god nok hjelp til å stoppe mobbing, og til å nå frem overfor skolen og kommunen, understreker kunnskapsministeren.

Relevante lenker:
SL:
Psykisk helse fanget stor interesse
SL: Godt i gang med partnerskap mot mobbing
SL: – Lærere tar mobbing på alvor
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes
SL: Giske refser manglende mobbearbeid
SL: – Læreren bør avgjøre mobilforbud
SL: – Gjør en forskjell, du også!, se video!

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]